Neler yeni

"Lep" Pass (yüksek filitre)

Emel Hoca

Kayıtlı Üye
Katılım
13 Eki 2011
Mesajlar
2,986
Beğeniler
6
#1
"Lep" Pass (yüksek filitre)

Çocuklar, ana dilini öğrenmek için özel stratejiler kullanır. Örneğin, araştırmacılar bir deneyde 16–20 aylık çocukların yeni kelimeler öğrenmek için sadece bir kez dinledikten sonra ki dil yeteneğini test ettiler. Buna , 'hızlı haritalama ' adını verdiler.
1. Bilim adamları, çocuklara beş nesneli bir grup gösterdi. Örneğin: Çocukların tanıdığı bir top, bir oyuncak araba, bazı tuşlar ve bir köpek, Beşinci nesne için bir mutfak aracı seçildi.
2. Araştırmacı daha sonra tanıdık öğelerden birini çocuktan istedi. Örneğin, Çocuğa topu işaret etti ve 'ben topu alabilir miyim?' dedi. Çocuk topu araştırmacıya verdi. Araştırmacı ardından başka bir soru sordu. 'hızlı haritası' için 'yeni' bir nesneye başvurmak gerektiğini biliyordu.
Çocuk dört nesneyi de bildiğini işaret ederek, sesler çıkartarak onayladıktan sonra çocuğun bilebileceği beşinci nesne olan mutfak eşyası ile devam ettiler. Ardından mutfakta bulunan altıncı ve diğer nesneler onu izledi.
Araştırmacılar, böylelikle çocukların daha büyük kelime dağarcığına sahip olduğu buldular. Bu çocuklar, büyük olasılıkla bir ‘’kelime hamlesi’’ geliştirmiş anlamına geliyordu.
Başlangıçta çocukların bir izlem çalışmasında sözlükler büyümüştü sonra, onların çok hızlı haritalama yolu ile öğrenebildiklerini yapılan araştırmalar gösterdi.
Hızlı haritalama ve kelime hamle birbirleriyle yakından ilişkili olduğu böylece bilimsel olarak araştırıldı.
Içgörü kazanmak
Peki, 16 aylık ile 20 aylık çocuklar sadece bir kez dinledikten sonra bir kelime öğrenme yeteneklerine sahipler mi?
Bazı araştırmacılar, yaklaşık 18 aylık çocukların kelime ve dilde yeni anlayışlar kazanmak olduğunu düşünüyorlar. Çocuklar görsel algıladıkları nesnelerin isimlerinin bir adı olduğunu bu dönemde keşfediyorlar. Bilim adamları, bu yeni anlayışa 'fikir adlandırma' diyorlar.
Buna ek olarak, bazı bilim adamları, küçük çocuklar, tüm nesnelerin isimleri olduğunu fark ettiklerinde, onlar da kategoriler halinde benzer nesneleri sıralamaya başladığını düşünüyorlar.
Yapılan bir deneyde, çocuk dört aynı türden aynı büyüklükte küçük plastik kutular ve dört farklı büyüklükte dört toptan oluşan sekiz nesneler yığını göstermişlerdir. Daha sonra araştırmacılar yine aynı çocuk grubundan 15 ay ile 20 aylıkların ne yaptıklarını izlediler.
Yaklaşık 16 aylık çocukların çoğu, bütün topları ya da tüm kutuları işaret ederler. Araştırmacılar çocukların her bir kutuya bir top koyacaklarını düşünürlerken, çocukların çoğunluğu tüm öğeleri bir araya koymuşlardır. Ancak, 17-18 ay çocuklar, her kutuya bir top koyup eşleştirme yapabilmişlerdir.
Sonuç olarak; bir aylık bir süreçte çocukların farklı düşünebildikleri, kelime hamle yapabildiklerini aynı kategorilerde aktif nesneleri sıralayabildiklerini gözlemlemişlerdir.
Dış kaynaktan alıntıdır.

Çeviri: Emel ÖZDEMİR
21.10.2011
 

Forum istatistikleri

Konular
18,892
Mesajlar
30,368
Kullanıcılar
27,851
Son üye
Mfbos
×