Neler yeni

4. Çocuğunuzla Etkili Zaman Geçirmeniz için Kitap Nasıl Okunmalı?

Emel Hoca

Kayıtlı Üye
Katılım
13 Eki 2011
Mesajlar
2,987
Beğeniler
6
#1
ÇOCUĞUNUZA ÖYKÜ OKURKEN NELER SÖYLEMELİ, NASIL BİR YOL İZLEMELİSİNİZ?




1. aşama:

Yeni satın aldığınız öykü kitabını sizden önce kendisinin okumasını isteyiniz.

-Önce sen okur musun, lütfen!

Alacağınız yanıt:
-Ben okumayı bilmiyorum ki, olacaktır.

Siz:
—Sen de resimlerini okuyabiliyorsun, daha önce de okumuştun, deyiniz.

Çocuğunuz sayfa sayfa kitaptaki resimleri anlatarak yorumlasın. Her sayfayı çevirişinde:
—Bravo, çok iyi, harika anlatıyorsun / anlattın, gibi sözcükleri kullanmaya özen gösterdiğinizde kendisi ile gurur duyacak, güven duygusu gelişecektir. Öykü kitabındaki resimleri yorumlayıp, öyküsünü anlatmayı bitirdiğinde öyküsüne bir isim bulması için;
—Anlattığın öyküye bir isim bulalım, acaba ne olabilir? diye sorunuz.

Öyküyü resimlerini okuyarak anlatmasından sonra öyküyü siz anlatmaya geçmeyiniz. 20’ farklı işlerle uğraşması, oynayarak zaman geçmesini bekleyiniz. Bu süre içinde öykü kitabında gördüğü resimleri zihninde canlandıracak, olayları sıralayacak, belki aynı olayları oyunlarında kullanacaktır. Bu oyun, yaratıcı düşüncesini geliştirecektir.

2. aşama:

Kitabı çocuğunuza anlatmadan öyküyü önce kendiniz bir kez okuyarak anlatmak için hazırlanınız.
20’ sonra ya da ertesi gün siz:
—Bugün sana öykü kitabını anlatmamı ister misin?, diye sorunuz. Çocuğunuz dinlemek için hazırsa yan yana oturunuz.
—Öykünün adını sana söylemeyeceğim. Öyküyü sana anlattıktan sonra öyküye yeni bir isim bulacağız, deyiniz.
Öyküyü okumak yerine, çocuğunuzun yaş özelliğini dikkate alarak basit sözcükler kullanarak anlatınız. Anlatma sırasında çocuğunuzun olumlu davranışlarını da öyküye ekleyerek süslemeniz, çocuğunuzun öyküdeki olayla gerçek yaşantısı arasında bağlantı kurmasını sağlayacaktır. İstediğimiz yaklaşım budur.

Öykü sonuna doğru öykünün sonuç bölümü öncesi öyküyü anlatmayı kesiniz.
-Acaba ne ………………………….olmuş olabilir? gibi sorular sorup sonuç ile ilgili fikir üretmesini destekleyiniz. Her söylediği yeni fikir için ‘’hım, olabilir, çok iyi bir düşünce, müthiş bir son, ben senin gibi düşünemedim, çok ilginç bir düşünce’’ gibi yanıtlar veriniz.
Öyküyü burada bitiriniz. Yine yorumlaması için bir süre geçmesini bekleyiniz.

3. aşama:

Ertesi gün; öyküyü hatırlamasını sağlayacak öykünün içinde geçen olaylarla ilgili sorular yönlendiriniz. Yeni basım okul öncesi kitaplarının en son sayfasında öykü hakkında sorular bulunmaktadır. Bu soruları ona sorunuz. Eğer yoksa öykünün kahramanının kiminle konuştuğunu, ne konuştuğunu, nereye gittiğini, önce ne oldu, sonra ne oldu, gibi sorularınıza yanıt vermesini bekleyiniz. Olayları oluş sırasına göre anlatabilmesi için;
-Bu sayfada ne olmuştu? biçiminde sorabilirsiniz.

Verdiği yanıtlarda istediğiniz doğru cevapları alamıyorsanız yorumlama yapmadan ‘’ ben de burada ne olduğunu unutmuşum, istersen yeniden okuyabilirim ya da anlatmamı ister misin? Sana yeniden okursam ben de hatırlayabilirim’’, biçiminde söyleyiniz. Öyküyü sonuna kadar okuyunuz / anlatınız. Bu defa sizi daha dikkatli dinleyecektir. Daha önceki anlatışınız ile ilgili olarak kendinizi değerlendirip çocuğunuzun sizi dinleme sebebini bulmaya çalışınız.
Sebep; öyküyü anlatış tekniğinizde kullandığınız sözcükler, yüz ifadeniz, ses tonunuz ya da olayların ilginç ve akıcı olmaması, uykusunun olması, yorgun olması, televizyonun açık olması, kardeşi ya da siz öyküye başladığınızda dikkatini dağıtacak farklı uyarıcılarla ilgilenmiş olabilir. Bir sonraki öykü anlatma zamanında bu dikkat dağıtıcı etkenlerin olmayacağı bir ortamı sağlamanız son derece önemlidir.

Eğitimci Yazar: Emel ÖZDEMİR
15.10.2011
 

Forum istatistikleri

Konular
18,858
Mesajlar
30,313
Kullanıcılar
27,852
Son üye
Mfbos
×