Okul Öncesi Eğitimde Değerlendirme
Değerli Okul Öncesi Öğretmenleri,
Birçok okul öncesi öğretmeninden Mavi Yunus Okul Öncesine ulaşan MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının Günlük Eğitim Akışındaki Günü Değerlendirme Zamanıve Genel Değerlendirme bölümlerine yazılacaklar ile Etkinliklerin Değerlendirilmesi konusundaki sorular, sizlerin internet sitelerinde günlük eğitim akışında değerlendirme vb. konu başlıkları ile açtığınız yazılar üzerine bu bilgi notunu sizlerle de paylaşmak istedik.
Öncelikle MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programında yer alan şu bilgileri sizinle paylaşmak istiyoruz:
Günü Değerlendirme Zamanı
Çocukların günlerini planlamaları, planladıklarını uygulamaları ve gün sonunda da yaptıklarını değerlendirmeyi öğrenmeleri önemli bir kazanımdır. Bu nedenle, günün sonunda yine bütün grup bir araya toplanır ve günün değerlendirilmesi amaçlı sohbet edilir. Mümkün olduğu kadar açık uçlu sorular aracılığıyla, hangi öğrenme merkezlerinde ne tür oyunlar oynadıkları, hangi etkinlikleri yaptıkları, ortam ve materyaller gibi konular da çocuklarla beraber değerlendirilir.
Bu süreçte o gün uygulanan bütün etkinliklerin değerlendirmelerinden de yararlanılır. Ayrıca o güne ait paylaşmak istedikleri mutlu veya üzücü bir olayın olup olmadığı veya o gün gözlenen olumlu davranışlar hakkında konuşulabilir. Gerektiğinde gün içinde de bu değerlendirme sürecine yer verilebilir.
Öğretmen, her gün, günü değerlendirme zamanında bir sonraki günün eğitim sürecinde neler yapmak istediklerini çocuklara sorarak onların planlama sürecine de aktif katılımına özen göstermelidir. Ardından ertesi gün yapılabilecek etkinlikler hakkında konuşulur, evde yapılacak bir çalışma, okula getirilecek bir materyal veya gidilecek bir gezi gibi konularda hatırlatma yapılır. Eve gidiş ile ilgili hazırlıklar tamamlanır ve çocuklarla vedalaşılır.
Öğretmen, gün sonunda, o günü değerlendirme zamanında yaptığı çalışmaları ve etkinliklerin değerlendirilmesinden elde ettiği sonuçları dikkate alarak çocukların, programın ve kendisinin değerlendirmesini günlük eğitim akışının genel değerlendirme bölümüne yazar (sayfa 29).
Sorulan Bazı Sorulara Yanıtlar
* Günlük Eğitim Akışındaki Günü Değerlendirme Zamanı bölümüne hiçbir açıklama/soru vb. yazılmayacaktır. Neler yapılabileceği zaten programın bu bölümünde yazılmıştır.
* Gün bittikten sonra genel bir değerlendirme yapılacaktır. Bu değerlendirmede günü değerlendirme zamanında yapılanlar ile etkinliklerin değerlendirilmesi sonucunda elde edilenler çocuk, program ve öğretmen açısından ele alınarak Günlük Eğitim Akışının Genel Değerlendirme bölümüne yazılacaktır (2006 programının günlük plan değerlendirilmesinde olduğu gibi).
* MEB 2006 Okul Öncesi Eğitim Programında her bir çocuğun ayrı ayrı değerlendirilmesi amaçlı kullanılan kazanım değerlendirme tablosu güncellenen programda kaldırılmıştır. Dolayısıyla genel değerlendirme bölümünde çocukların değerlendirilmesi amacıyla herhangi bir tablo kullanılmayacaktır.
* Etkinliklerin değerlendirilmesi için önceden belirlenen ve etkinlik planlarının değerlendirme bölümüne yazılan değerlendirme yöntemleri (soru sorma, çalışma sayfası kullanma, resim yaptırma vb.) uygulandıktan sonra o planlar üzerine herhangi bir sonuç/değerlendirme yazılmayacaktır.
* Günlük Eğitim Akışının Genel Değerlendirme bölümü ve Aylık Planların Değerlendirme Bölümü aynı şekilde ele alınarak çocuklar, program ve öğretmen açısından o günün / o ayın nasıl geçtiği hakkında genel bir değerlendirme yapılacaktır.
Mavi Yunus Okul Öncesi
Değerli Okul Öncesi Öğretmenleri,
Birçok okul öncesi öğretmeninden Mavi Yunus Okul Öncesine ulaşan MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programının Günlük Eğitim Akışındaki Günü Değerlendirme Zamanıve Genel Değerlendirme bölümlerine yazılacaklar ile Etkinliklerin Değerlendirilmesi konusundaki sorular, sizlerin internet sitelerinde günlük eğitim akışında değerlendirme vb. konu başlıkları ile açtığınız yazılar üzerine bu bilgi notunu sizlerle de paylaşmak istedik.
Öncelikle MEB 2013 Okul Öncesi Eğitim Programında yer alan şu bilgileri sizinle paylaşmak istiyoruz:
Günü Değerlendirme Zamanı
Çocukların günlerini planlamaları, planladıklarını uygulamaları ve gün sonunda da yaptıklarını değerlendirmeyi öğrenmeleri önemli bir kazanımdır. Bu nedenle, günün sonunda yine bütün grup bir araya toplanır ve günün değerlendirilmesi amaçlı sohbet edilir. Mümkün olduğu kadar açık uçlu sorular aracılığıyla, hangi öğrenme merkezlerinde ne tür oyunlar oynadıkları, hangi etkinlikleri yaptıkları, ortam ve materyaller gibi konular da çocuklarla beraber değerlendirilir.
Bu süreçte o gün uygulanan bütün etkinliklerin değerlendirmelerinden de yararlanılır. Ayrıca o güne ait paylaşmak istedikleri mutlu veya üzücü bir olayın olup olmadığı veya o gün gözlenen olumlu davranışlar hakkında konuşulabilir. Gerektiğinde gün içinde de bu değerlendirme sürecine yer verilebilir.
Öğretmen, her gün, günü değerlendirme zamanında bir sonraki günün eğitim sürecinde neler yapmak istediklerini çocuklara sorarak onların planlama sürecine de aktif katılımına özen göstermelidir. Ardından ertesi gün yapılabilecek etkinlikler hakkında konuşulur, evde yapılacak bir çalışma, okula getirilecek bir materyal veya gidilecek bir gezi gibi konularda hatırlatma yapılır. Eve gidiş ile ilgili hazırlıklar tamamlanır ve çocuklarla vedalaşılır.
Öğretmen, gün sonunda, o günü değerlendirme zamanında yaptığı çalışmaları ve etkinliklerin değerlendirilmesinden elde ettiği sonuçları dikkate alarak çocukların, programın ve kendisinin değerlendirmesini günlük eğitim akışının genel değerlendirme bölümüne yazar (sayfa 29).
Sorulan Bazı Sorulara Yanıtlar
* Günlük Eğitim Akışındaki Günü Değerlendirme Zamanı bölümüne hiçbir açıklama/soru vb. yazılmayacaktır. Neler yapılabileceği zaten programın bu bölümünde yazılmıştır.
* Gün bittikten sonra genel bir değerlendirme yapılacaktır. Bu değerlendirmede günü değerlendirme zamanında yapılanlar ile etkinliklerin değerlendirilmesi sonucunda elde edilenler çocuk, program ve öğretmen açısından ele alınarak Günlük Eğitim Akışının Genel Değerlendirme bölümüne yazılacaktır (2006 programının günlük plan değerlendirilmesinde olduğu gibi).
* MEB 2006 Okul Öncesi Eğitim Programında her bir çocuğun ayrı ayrı değerlendirilmesi amaçlı kullanılan kazanım değerlendirme tablosu güncellenen programda kaldırılmıştır. Dolayısıyla genel değerlendirme bölümünde çocukların değerlendirilmesi amacıyla herhangi bir tablo kullanılmayacaktır.
* Etkinliklerin değerlendirilmesi için önceden belirlenen ve etkinlik planlarının değerlendirme bölümüne yazılan değerlendirme yöntemleri (soru sorma, çalışma sayfası kullanma, resim yaptırma vb.) uygulandıktan sonra o planlar üzerine herhangi bir sonuç/değerlendirme yazılmayacaktır.
* Günlük Eğitim Akışının Genel Değerlendirme bölümü ve Aylık Planların Değerlendirme Bölümü aynı şekilde ele alınarak çocuklar, program ve öğretmen açısından o günün / o ayın nasıl geçtiği hakkında genel bir değerlendirme yapılacaktır.
Mavi Yunus Okul Öncesi