- Katılım
- 14 Eki 2011
- Mesajlar
- 1,932
- Beğeniler
- 5
DEĞERLER EĞİTİMİ - SORUMLULUK AYI
Her düzeyde yaş gruplarına ve müfredata uygun olarak Değerler Eğitimi Komisyonu tarafından okul genelinde ve sınıf içinde uygulanabilecek etkinlikler belirlenmeli ve sınıflarda en az haftada bir kez uygulanmalıdır.
Branş derslerinde de ele alınan değer ile bağlantılı farklı etkinliklere yer verilmeli ve böylelikle disiplinler arası bağlantı da kurulmalıdır.
Sorumluluk değeri, her düzeyde farklı sorumluluk alanlarına değinilerek işlenecektir.
Eşyalara Karşı Sorumluluklarımız
Başkalarına Karşı Sorumluluklarımız
Kendimize Karşı Sorumluluklarımız
Topluma Karşı Sorumluluklarımız
Ülkemize Karşı Sorumluluklarımız
Yapılabilecek çalışmalar:
Hikayeler (okuma-tartışma-tamamlama)
Çalışma kağıtları
Afiş hazırlama
Beyin Fırtınası Yöntemi
Kompozisyon yazma
Röportaj yapma
Tartışma grupları
Slogan üretme
Pano hazırlama
Proje üretme
Resim çizme
Film gösterimi
Maket çalışması
Örnekler:
Sorumluluk temalı bir hikaye okuma-tartışma (örneğin 1 veya 2. sınıflar için Görevini Unutan Saat adlı hikaye)
Arkadaşlarıma Karşı Sorumluluklarım başlığında istenmeyen dokunma davranışına yönelik öykü okunup öyküdeki karakterler tartışılabilir ve soru-cevap çalışması yapılabilir.
Güvenli Ulaşım başlığında araçlarda güvenli yolculuk yapmak için bize düşen sorumlulukların neler olduğu üzerine konuşulabilir.
Cumhuriyetimize Karşı Sorumluluklarımız ile ilgili pano hazırlanabilir.
Daha temiz bir dünya için daha temiz bir sınıf! sloganıyla öğrencilerin masasının düzeni ve masa altı temizliğinin sorumluluğunu alması için her dersin son 5 dakikası toplama zamanı olarak kullanılabilir.
Grubun Bir Parçasıyım ve Onlar Hep Var sloganlarıyla topluma ve engellilere karşı sorumluluklarımızla ilgili grup çalışmaları yapılabilir.
Sınıfta Teknolojinin Etkileri konulu münazara grupları oluşturulabilir. Bu gruplara Teknoloji insan yaşamını olumsuz etkiler./ Teknoloji insan yaşamını olumlu etkiler konuları verilebilir.
Kültür ve Miras temasında Ülkeme karşı sorumluluklarım konusu ele alınabilir.
Disiplinler arası yapılabilecek çalışmalar:
*Görsel Sanatlar dersinde Büyüyen Dev Teknoloji temasında Teknolojinin doğru kullanımındaki sorumluluklarımız konusunda dünyamızı temizleyen robot tasarımı yapılabilir ve daha sonrasında da öğrenciler getirdikleri atık malzemelerle bu robotların rölyef çalışmalarını gerçekleştirebilirler.
*Bilişim Teknolojileri dersinde, Sağlıklı Ol, Sağlıklı Kal temasında, bilgisayar kullanırken doğru vücut pozisyonunda oturma konusu ele alınabilir ve konu ile bağlantılı olarak bir afiş çalışması yapılabilir.
*Müzik dersinde, öğrencilere Trafik kuralları nelerdir? Güvenli ulaşım için neler yapmalı ve hangi kurallara dikkat etmeliyiz? sorularına yönelik bir şarkı öğretilebilir.
İngilizce dersinde, Bilinçli Tüketicilik temasında bilinçli tüketim alışkanlıkları geliştirmek amacıyla evde ve okulda kullandığımız eşyaları tutumlu kullanma konusu üzerinde durulabilir. Özellikle kağıt, su, sabun, elektrik kullanımında dikkat etmemiz gereken noktalara değinildi.
Örnek Etkinlik:
Kimdir Bu?
Derse hep zamanında gelir misin?
Evinde en az bir evcil hayvan besliyor musun?
Sıranı hep düzenli tutar mısın?
Bir takımda yer alıyor musun?
Ödevlerini zamanında ve eksiksiz yapar mısın?
Ayda en az bir kitap okur musun?
Bir enstrüman çalıyor musun?
Dişlerini günde en az iki kez fırçalar mısın?
Uygulama Yönergesi:
Her öğrenci için birer adet form dağıtılır. Formların doldurulması için 510 dk. zaman verilir ve öğretmen bütün formları toplar. Daha sonra sırayla formlarda verilen cevaplar okunup sınıfın formun sahibini tahmin etmesi beklenir. Öğrencilerin verdiği cevaplar sorumluluklar alanlarıyla ilişkilendirilir. (Sorular sınıfın ihtiyacına ve önceliklerine göre çeşitlendirilebilir/değiştirilebilir.)
Örnek Etkinlik:
Sorumluluk Kartları
Farklı sorumluluk alanlarını içeren kartlar hazırlanır ve ortaya konulur. Tahtaya, beş ana sorumluluk alanı asılır. Öğrencilerden, ortaya konan kartlardan birini seçmesi ve hangi sorumluluk alanına girdiğini bulması istenir. Eşleştirme tamamlandıktan sonra, sorumluluk alanları ile ilgili konuşulur. Özellikle okulla ilgili sorumluluklarımıza değinilir.
Eşyalara Karşı Sorumluluklarımız
Başkalarına Karşı Sorumluluklarımız
Kendimize Karşı Sorumluluklarımız
Topluma Karşı Sorumluluklarımız
Ülkemize Karşı Sorumluluklarımız
Okulla İlgili Sorumluluklar
Bireysel çalışmaları, ödev-proje ve grup çalışmalarını yerine getirme,
Araç-gereci eksiksiz getirme ve koruma,
Derse zamanında ve hazırlıklı gelme,
Ders içi faaliyetlere aktif katılım,
Diğer arkadaşlarına ve öğretmenine saygılı olma, onları dinleme,
Çevreye, kendine ve arkadaşlarına zarar vermeme,
Kılık kıyafetine dikkat etme,
Sınıf ve okul temizliğine dikkat etme.
Örnek Etkinlik:
Dramatizasyon
Her bir grup üyesi, en iyi şekilde yerine getirdiği sorumluluğu konuşmadan hareketle anlatır, diğer üyeler de bu sorumluluğun ne olduğunu tahmin etmeye çalışır.
Örnek Etkinlik:
BİR HEDEFİM VAR!
Adım-Soyadım:
Sınıfım:
Hedefim:
1.Hafta 2.Hafta 3.Hafta 4.Hafta
Pazartesi
Salı
Çarşamba
Perşembe
Cuma
ÖĞRETMEN İMZASI
Örnek hedefler:
2. Sınıf düzeyinde seçilebilecek sorumluluk alanları
Dolap düzeni
Kitap okuma
Derste parmak kaldırma
Eksik malzeme getirmeme
Ödev yapma
Yaptığı ödevi sınıf dosyasına koyma
Düzenli yazma
Yazılarını yazma
3. Sınıf düzeyinde seçilebilecek sorumluluk alanları
Ödev yapma
Ders içi faaliyetlere aktif katılım
Çevreye ve arkadaşlarına zarar vermeme
Araç ve gereci eksiksiz getirme
Derse zamanında ve hazırlıklı olarak gelme
5. Sınıf düzeyinde seçilebilecek sorumluluk alanları
Ödevleri kaliteli yapma
Dolap düzeni
Derse geç gelme
Öğretmeni dinleme
Eşyaları koruma
Araç gereç hazırlama
Arkadaşlarına zarar vermeme
Derse aktif katılım
Örnek Etkinlik:
Misket Taşıma
Grup ikiye ayrılır. Yarışma şeklinde yapılır. Grupların belirlenen çizgiye misket dolu poşeti düşürmeden taşıması beklenir. Poşeti düşüren tekrar geri dönüp, poşeti başına koyarak yeniden çizgiye doğru yürür. Hedefe giderken nelere dikkat ettikleri öğrencilere sorulur. Azim, tekrar işe sarılıp başlama, sabır, sorumluluk ve kaygı hissi ile ilgili konuşulur.
Örnek Etkinlik:
Sesli Elektrik Akımı
Amaç; işitsel hafızanın ve dinlemenin önemini vurgulamak.
Grup ayakta halka oluşturur. Grup lideri bir ses çıkarır ve sağ yanındaki grup üyesinin sol işaret parmağına dokunarak akımı verir. Akımı alan öğrenci kendinden önce çıkarılan sesleri sırasıyla taklit eder ve kendi sesini de çıkardıktan sonra sağdakine akımı iletir. Oyun tüm öğrenciler yaptığında sonlandırılır.
Örnek Etkinlik:
Hafıza oyunu
Dinleyiciler ve anlatıcılar olmak üzere grup ikiye ayrılır. Anlatıcılardan biri içeride kalır, diğerleri dışarıda bekler. İçeride kalan kişiye bir resim gösterilerek resmi bütün detaylarıyla incelemesi istenir. Bu noktada çok detayı aklında tutması önemlidir. Daha sonra resim kaldırılarak dışarıda bekleyenlerden bir kişi içeri çağırılır. İlk resmi inceleyen kişi resmi tüm detayları ile gelen 2. kişiye anlatır. Daha sonra odaya 3. kişi alınır ve 2. dinleyen aklında kalanları 3. kişiye anlatır. Bu çalışma son kişiye kadar devam eder. Son kişi de resmi gruba anlatır. En son ilk resmi inceleyenle son anlatıcı arasındaki farka bakılır. Paylaşımda ilk başta anlatan kişilere oyun hakkındaki düşünceleri sorulur. Daha sonra guruptan bilgi alınır. İyi dinlemenin, hatırlamanın önemi üzerinde durulur.
Hatırlamayı Kolaylaştıracak Yöntemler
Sorumluluğun gelişiminde Hatırlama kavramının önemi üzerinde durulur. Öğrencilerden bugüne kadar herhangi bir bilgiyi iyi hatırlamadıkları için zor bir durum yaşadıkları anıları varsa paylaşmaları istenir. Anılardan yola çıkılarak öğrencilere;
Hatırlamak için hangi yöntemlerin kullanılması etkili olur?
Bu yöntemlerden hangileri sorumluklarımızı unutmadan yerine getirmek amacıyla kullanılabilir? soruları yöneltilir.
Yöntemler: Dikkatli dinleme, not yazma, yapılacaklar listesi, çanta kontrolü, ajanda kullanımı, hatırlatma etiketi, günlük plan, sorumlulukları ertelememek, Beni Unutma! veya Beni Hatırla köşesi (evin içinde yazılan notların asılacağı bir pano ya da yapıştırılabileceği sabit bir yer)
Hafızayı Güçlendirecek Etkinlikler/Çalışmalar
Kitap okumak, günlük tutmak, kitap, şiir, fıkra vb yazmak,
Karikatür çizmek, yeni tekerlemeler, bilmeceler, fıkralar öğrenmek,
Sudoku ve hafızaya dayalı kutu oyunları oynamak
Alıntıdır.
Her düzeyde yaş gruplarına ve müfredata uygun olarak Değerler Eğitimi Komisyonu tarafından okul genelinde ve sınıf içinde uygulanabilecek etkinlikler belirlenmeli ve sınıflarda en az haftada bir kez uygulanmalıdır.
Branş derslerinde de ele alınan değer ile bağlantılı farklı etkinliklere yer verilmeli ve böylelikle disiplinler arası bağlantı da kurulmalıdır.
Sorumluluk değeri, her düzeyde farklı sorumluluk alanlarına değinilerek işlenecektir.
Eşyalara Karşı Sorumluluklarımız
Başkalarına Karşı Sorumluluklarımız
Kendimize Karşı Sorumluluklarımız
Topluma Karşı Sorumluluklarımız
Ülkemize Karşı Sorumluluklarımız
Yapılabilecek çalışmalar:
Hikayeler (okuma-tartışma-tamamlama)
Çalışma kağıtları
Afiş hazırlama
Beyin Fırtınası Yöntemi
Kompozisyon yazma
Röportaj yapma
Tartışma grupları
Slogan üretme
Pano hazırlama
Proje üretme
Resim çizme
Film gösterimi
Maket çalışması
Örnekler:
Sorumluluk temalı bir hikaye okuma-tartışma (örneğin 1 veya 2. sınıflar için Görevini Unutan Saat adlı hikaye)
Arkadaşlarıma Karşı Sorumluluklarım başlığında istenmeyen dokunma davranışına yönelik öykü okunup öyküdeki karakterler tartışılabilir ve soru-cevap çalışması yapılabilir.
Güvenli Ulaşım başlığında araçlarda güvenli yolculuk yapmak için bize düşen sorumlulukların neler olduğu üzerine konuşulabilir.
Cumhuriyetimize Karşı Sorumluluklarımız ile ilgili pano hazırlanabilir.
Daha temiz bir dünya için daha temiz bir sınıf! sloganıyla öğrencilerin masasının düzeni ve masa altı temizliğinin sorumluluğunu alması için her dersin son 5 dakikası toplama zamanı olarak kullanılabilir.
Grubun Bir Parçasıyım ve Onlar Hep Var sloganlarıyla topluma ve engellilere karşı sorumluluklarımızla ilgili grup çalışmaları yapılabilir.
Sınıfta Teknolojinin Etkileri konulu münazara grupları oluşturulabilir. Bu gruplara Teknoloji insan yaşamını olumsuz etkiler./ Teknoloji insan yaşamını olumlu etkiler konuları verilebilir.
Kültür ve Miras temasında Ülkeme karşı sorumluluklarım konusu ele alınabilir.
Disiplinler arası yapılabilecek çalışmalar:
*Görsel Sanatlar dersinde Büyüyen Dev Teknoloji temasında Teknolojinin doğru kullanımındaki sorumluluklarımız konusunda dünyamızı temizleyen robot tasarımı yapılabilir ve daha sonrasında da öğrenciler getirdikleri atık malzemelerle bu robotların rölyef çalışmalarını gerçekleştirebilirler.
*Bilişim Teknolojileri dersinde, Sağlıklı Ol, Sağlıklı Kal temasında, bilgisayar kullanırken doğru vücut pozisyonunda oturma konusu ele alınabilir ve konu ile bağlantılı olarak bir afiş çalışması yapılabilir.
*Müzik dersinde, öğrencilere Trafik kuralları nelerdir? Güvenli ulaşım için neler yapmalı ve hangi kurallara dikkat etmeliyiz? sorularına yönelik bir şarkı öğretilebilir.
İngilizce dersinde, Bilinçli Tüketicilik temasında bilinçli tüketim alışkanlıkları geliştirmek amacıyla evde ve okulda kullandığımız eşyaları tutumlu kullanma konusu üzerinde durulabilir. Özellikle kağıt, su, sabun, elektrik kullanımında dikkat etmemiz gereken noktalara değinildi.
Örnek Etkinlik:
Kimdir Bu?
Derse hep zamanında gelir misin?
Evinde en az bir evcil hayvan besliyor musun?
Sıranı hep düzenli tutar mısın?
Bir takımda yer alıyor musun?
Ödevlerini zamanında ve eksiksiz yapar mısın?
Ayda en az bir kitap okur musun?
Bir enstrüman çalıyor musun?
Dişlerini günde en az iki kez fırçalar mısın?
Uygulama Yönergesi:
Her öğrenci için birer adet form dağıtılır. Formların doldurulması için 510 dk. zaman verilir ve öğretmen bütün formları toplar. Daha sonra sırayla formlarda verilen cevaplar okunup sınıfın formun sahibini tahmin etmesi beklenir. Öğrencilerin verdiği cevaplar sorumluluklar alanlarıyla ilişkilendirilir. (Sorular sınıfın ihtiyacına ve önceliklerine göre çeşitlendirilebilir/değiştirilebilir.)
Örnek Etkinlik:
Sorumluluk Kartları
Farklı sorumluluk alanlarını içeren kartlar hazırlanır ve ortaya konulur. Tahtaya, beş ana sorumluluk alanı asılır. Öğrencilerden, ortaya konan kartlardan birini seçmesi ve hangi sorumluluk alanına girdiğini bulması istenir. Eşleştirme tamamlandıktan sonra, sorumluluk alanları ile ilgili konuşulur. Özellikle okulla ilgili sorumluluklarımıza değinilir.
Eşyalara Karşı Sorumluluklarımız
Başkalarına Karşı Sorumluluklarımız
Kendimize Karşı Sorumluluklarımız
Topluma Karşı Sorumluluklarımız
Ülkemize Karşı Sorumluluklarımız
Okulla İlgili Sorumluluklar
Bireysel çalışmaları, ödev-proje ve grup çalışmalarını yerine getirme,
Araç-gereci eksiksiz getirme ve koruma,
Derse zamanında ve hazırlıklı gelme,
Ders içi faaliyetlere aktif katılım,
Diğer arkadaşlarına ve öğretmenine saygılı olma, onları dinleme,
Çevreye, kendine ve arkadaşlarına zarar vermeme,
Kılık kıyafetine dikkat etme,
Sınıf ve okul temizliğine dikkat etme.
Örnek Etkinlik:
Dramatizasyon
Her bir grup üyesi, en iyi şekilde yerine getirdiği sorumluluğu konuşmadan hareketle anlatır, diğer üyeler de bu sorumluluğun ne olduğunu tahmin etmeye çalışır.
Örnek Etkinlik:
BİR HEDEFİM VAR!
Adım-Soyadım:
Sınıfım:
Hedefim:
1.Hafta 2.Hafta 3.Hafta 4.Hafta
Pazartesi
Salı
Çarşamba
Perşembe
Cuma
ÖĞRETMEN İMZASI
Örnek hedefler:
2. Sınıf düzeyinde seçilebilecek sorumluluk alanları
Dolap düzeni
Kitap okuma
Derste parmak kaldırma
Eksik malzeme getirmeme
Ödev yapma
Yaptığı ödevi sınıf dosyasına koyma
Düzenli yazma
Yazılarını yazma
3. Sınıf düzeyinde seçilebilecek sorumluluk alanları
Ödev yapma
Ders içi faaliyetlere aktif katılım
Çevreye ve arkadaşlarına zarar vermeme
Araç ve gereci eksiksiz getirme
Derse zamanında ve hazırlıklı olarak gelme
5. Sınıf düzeyinde seçilebilecek sorumluluk alanları
Ödevleri kaliteli yapma
Dolap düzeni
Derse geç gelme
Öğretmeni dinleme
Eşyaları koruma
Araç gereç hazırlama
Arkadaşlarına zarar vermeme
Derse aktif katılım
Örnek Etkinlik:
Misket Taşıma
Grup ikiye ayrılır. Yarışma şeklinde yapılır. Grupların belirlenen çizgiye misket dolu poşeti düşürmeden taşıması beklenir. Poşeti düşüren tekrar geri dönüp, poşeti başına koyarak yeniden çizgiye doğru yürür. Hedefe giderken nelere dikkat ettikleri öğrencilere sorulur. Azim, tekrar işe sarılıp başlama, sabır, sorumluluk ve kaygı hissi ile ilgili konuşulur.
Örnek Etkinlik:
Sesli Elektrik Akımı
Amaç; işitsel hafızanın ve dinlemenin önemini vurgulamak.
Grup ayakta halka oluşturur. Grup lideri bir ses çıkarır ve sağ yanındaki grup üyesinin sol işaret parmağına dokunarak akımı verir. Akımı alan öğrenci kendinden önce çıkarılan sesleri sırasıyla taklit eder ve kendi sesini de çıkardıktan sonra sağdakine akımı iletir. Oyun tüm öğrenciler yaptığında sonlandırılır.
Örnek Etkinlik:
Hafıza oyunu
Dinleyiciler ve anlatıcılar olmak üzere grup ikiye ayrılır. Anlatıcılardan biri içeride kalır, diğerleri dışarıda bekler. İçeride kalan kişiye bir resim gösterilerek resmi bütün detaylarıyla incelemesi istenir. Bu noktada çok detayı aklında tutması önemlidir. Daha sonra resim kaldırılarak dışarıda bekleyenlerden bir kişi içeri çağırılır. İlk resmi inceleyen kişi resmi tüm detayları ile gelen 2. kişiye anlatır. Daha sonra odaya 3. kişi alınır ve 2. dinleyen aklında kalanları 3. kişiye anlatır. Bu çalışma son kişiye kadar devam eder. Son kişi de resmi gruba anlatır. En son ilk resmi inceleyenle son anlatıcı arasındaki farka bakılır. Paylaşımda ilk başta anlatan kişilere oyun hakkındaki düşünceleri sorulur. Daha sonra guruptan bilgi alınır. İyi dinlemenin, hatırlamanın önemi üzerinde durulur.
Hatırlamayı Kolaylaştıracak Yöntemler
Sorumluluğun gelişiminde Hatırlama kavramının önemi üzerinde durulur. Öğrencilerden bugüne kadar herhangi bir bilgiyi iyi hatırlamadıkları için zor bir durum yaşadıkları anıları varsa paylaşmaları istenir. Anılardan yola çıkılarak öğrencilere;
Hatırlamak için hangi yöntemlerin kullanılması etkili olur?
Bu yöntemlerden hangileri sorumluklarımızı unutmadan yerine getirmek amacıyla kullanılabilir? soruları yöneltilir.
Yöntemler: Dikkatli dinleme, not yazma, yapılacaklar listesi, çanta kontrolü, ajanda kullanımı, hatırlatma etiketi, günlük plan, sorumlulukları ertelememek, Beni Unutma! veya Beni Hatırla köşesi (evin içinde yazılan notların asılacağı bir pano ya da yapıştırılabileceği sabit bir yer)
Hafızayı Güçlendirecek Etkinlikler/Çalışmalar
Kitap okumak, günlük tutmak, kitap, şiir, fıkra vb yazmak,
Karikatür çizmek, yeni tekerlemeler, bilmeceler, fıkralar öğrenmek,
Sudoku ve hafızaya dayalı kutu oyunları oynamak
Alıntıdır.