Neler yeni

Erken Çocukluk Eğitiminde Head Start Programı

Katılım
13 Eki 2011
Mesajlar
994
Beğeniler
3
#1
Okul Öncesi Eğitimi Öğretmeni

Head Start, Amerika Birleşik Devletlerinde federal hükümet tarafından düşük gelir düzeyine sahip aileler üzerinde başlatılmış bir eğitim hareketidir. Head Start Projesi’nin temel amacı, düşük gelir düzeyine sahip ailelerden gelen çocuklara sosyal ve eğitimsel fırsatlar sağlayarak yoksulluğun olumsuz etkilerinin engellenmesidir.
Head Start Projesi, 1965 yılında düşük sosyo-ekonomik koşullardan gelen okul öncesi çocukların duygusal, sosyal, psikolojik, sağlık ve beslenme ile ilgili ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla sekiz haftalık yaz programı olarak düşünülmüştü. Amerika’da erken çocukluk gelişimi ve eğitimine yönelik çalışmalar, özellikle de 2. Dünya Savaşı’nın sonunda yaygınlaşmaya başladı. Savaş süresince erkekler savaşırken, kadınlar da çalışmışlar; savaşın bitiminden sonra ise kadınlar evlerine dönmek istememişlerdir. İşte o dönemde ABD’de ilk resmi okulöncesi eğitim başladı. John F. Kennedy, Başkanlığı döneminde, 250.000 kişinin “Meslek, İş ve Özgürlük” adına yürümesinden ve halkın yoksulluğundan son derece etkilendi ve yoksulluğa karşı bir program hazırlanmasını istedi. Bu program ilk olarak Delta Bölgesi’nde başlatıldı. Head Start’ın kurucusu Marian Wright Edelman’dır. Kendisi aynı zamanda Children Defense Fund’un da kurucu başkanıdır. “Hiçbir Çocuk Geride Kalmasın” sloganıyla eğitimi desteklemiştir. Bu slogan, daha sonraları ABD Başkanı George Bush tarafından da eğitime yönelik kampanyalarda kullanılmıştır. Günümüzde okulöncesine başlama yaşı olarak kabul edilen üç yaşından ilkokula başlayıncaya kadar elli federasyondan 450.000 Kızılderili ve göçmen çocuk ve aileleri bu hizmetten yararlanmaktadır. ABD’de, %100 hükümet destekli tek programdır.
Head Start Projesi’nin çocukların gelişimi üzerinde uzun süreli etkileri olduğu bilimsel araştırmalarla kanıtlanmıştır. Yapılan araştırmalarda proje kapsamında eğitim alan çocukların evde, okulda ve toplumda başarılı yeterli bireyler oldukları saptanmıştır. Bu şekilde Head Start Projesi, temel amacı olan yoksulluğun jenerasyon halkasını kırmayı başarmış; etkilerinin kuşaktan kuşağa aktarılmasını engelleyebilmiş bir yaklaşım olarak büyük değer taşımaktadır.

Head Start Projesi’nin Temel Önermeleri
· Düşük gelir düzeyine sahip ailelerden gelen çocuklar bilişsel, sosyal ve fiziksel yaşantılar yönünden dezavantajlıdırlar.
· Eğer bazı fırsatlar çocuğa, normal zamanından önce, okula başlamadan sağlanırsa, yoksulluğun yarattığı bir çok problem giderilebilir.
· Yoksulluğun jenerasyon halkası çocuklara yaşamlarının ilk yıllarında sağlanan eğitimsel ve sosyal fırsatlarla kırılabilir.
Head Start, daima çocuk merkezli programlar geliştirmiştir. Proje, aynı zamanda, çocukların okul ve günlük yaşamlarında başarı elde etme yolu ile yaşama olumlu bir bakış açısı geliştirmelerini sağlama gayreti içindedir. Bu bakımdan Head Start Projesi’nin en önemli hedefi, dezavantajlı çocuklarda sosyal yeterliliği geliştirmektir. Sosyal yeterlilik, çocuğun çevresi ve daha sonraki yaşantısında etkili olması anlamına gelmektedir. Ancak, burada çocuğun bilişsel ve zihinsel gelişimi, fiziksel ve ruh sağlığı, beslenme ihtiyaçları ve çocuğun en elverişli şekilde gelişimini sağlayan diğer faktörlerin birbiri ile ilişkisi önemle vurgulanmaktadır.

Head Start Projesi’nin Genel Amaçları
· Çocuğun fiziksel ve sağlıkla ilgili becerilerini geliştirmek.
· Çocuğun sosyal ve duygusal sağlığının gelişimine yardımcı olan iç denetimini, merakını, doğallığını ve kendine güvenini teşvik etmek.
· Kavramsal ve sözel becerilerinin eğitimi ile çocuğun bilişsel gelişimini desteklemek ve becerilerini zenginleştirmek.
· Çocuğun o andaki ve gelecekteki öğrenme çabaları ve tüm gelişimi için güven yaratan başarı beklentisini oluşturmak.
· Çocuk ve ebeveyne, aile ilişkileri ve diğer kişilerle ilişkilerinde kullanacağı sevgi ve destek gibi sosyal becerileri kazandırmak.
· Çocukta ve ailede değerli ve itibarlı oldukları duygusunu yaratmak.

Head Start Yaklaşımı’nın Felsefesi
· Çocuğun gelişimine ve sorunlarının çözümüne yardımcı olmak için hazırlanan disiplinler arası ve geniş kapsamlı program olup, en üst düzeyde yarar sağlar.
· Çocuğun, bütün ailesi ve toplum programa katılmalıdır.
· Head Start, tüm hedeflerini ülke çapında yaygın olan Head Start Merkezleri’nde gerçekleştirmektedir. Ancak dini kuruluşlar, gönüllüler ve okullar da, bu programın uygulanmasında önemli katkılar sağlamaktadır.

Head Start Projesi’nin Bölümleri
Head Start Projesi dört ana bölümden oluşmaktadır. Bunlar;

a. Eğitim
Head Start Eğitim Programları her çocuğun bireysel ihtiyaçlarını karşılamak üzere hazırlanmıştır. Program hazırlanırken aynı zamanda toplumun kültürel ve etnik özellikleri de dikkate alınmıştır. Projeye dahil olan her çocuk zihinsel, sosyal ve duygusal gelişimi desteklemek amacıyla çok çeşitli öğrenme yaşantılarıyla karşı karşıya kalmaktadır. Çocuklar sınıf içinde ve dışında çeşitli oyunlar oynamakta ve değişik etkinlikler yapmaktadır. Duygularını ifade etmeleri, güven kazanmaları ve başkalarıyla iletişim kurabilmeleri için cesaretlendirilmektedir. Ulusal bir Head Start müfredatı yoktur. Bu müfredat uygulayıcı grupların insiyatifine, ayrıca çocukların ve ailelerinin ihtiyaçlarına göre belirlenir.
Head Start Programları’nda çalışan personel, çocuk gelişimi ve okul öncesi alanında hizmet içi eğitimlere katılmaktadır. Aynı zamanda programa katılan engelli çocuklarla nasıl çalışılacağını da öğrenmektedir. Programa katılan engelli çocuk oranı tüm çocukların %13.3’ ü kadardır.

b. Sağlık
Head Start sağlık problemlerini erken teşhis etmenin önemi üzerinde de durmuştur. Çocukların sağlıklı olmaları için ruh sağlığı, diş ve vücut sağlığı ve beslenmeyi içeren zorunlu sağlık programları hazırlamıştır.
Beslenme programlarında çocukların günlük besin ihtiyaçlarının en azından üçte ikisini karşılayan sıcak bir yemek ve kuşluk vardır. Ayrıca beslenme uzmanları programda çocuklar için beslenmeyle ilgili çeşitli etkinlikler hazırlamakta ve ebeveynleri de dengeli beslenme, sağlıklı yiyecek seçimi vb. konularda aydınlatmaktadır.
Diş ve vücut sağlığı ile ilgili olarak çocuklar görsel ve işitsel taramaları, aşılamayı, tüm vücut taramasını, diş ve ağız kontrolünü kapsayan bir seri taramadan geçirilmekte ve takip edilmektedir. Head Start ailelere çocuklarının psikolojik sorunlarına nasıl yaklaşacakları ve çözecekleriyle ilgili sosyal ve duygusal gelişimi nasıl destekleyeceklerine dair programlar hazırlamıştır.

c. Ebeveyn Katılımı
Head Start Projesi’nin bir kısmını Ana-Baba Katılım Programı oluşturmaktadır. Bu programın hedefleri;
· Çocuğun gelişim ve eğitiminde birincil role sahip olan ebeveyni destekleyen ve geliştiren, planlanmış yaşantı ve etkinlikleri sunmak.
· Ebeveynleri, çocuğun gelişiminden sorumlu, çocuğun birincil eğitimcisi, Head Start Programı’nın ve toplumun bir unsuru olarak tanıyan bir program geliştirmek.
· Ebeveynlerin, eğitimin planlanmasında karar verici bir kişi olarak doğrudan katılımını sağlamak.
· Ebeveynlerin sınıftaki ya da sınıf dışındaki program etkinliklerine gönüllü, gözlemci ya da ücretli çalışan olarak katılımını sağlamak.
· Ebeveynlerin gelişimine yardımcı olan etkinlikler için olanak sağlamak.
· Head Start personeli ile işbirliği içinde ebeveynlerin kendi çocuğu ile çalışma fırsatlarını sağlamaktır.
Head Start Projesi’nde ebeveyn katılımının en önemli unsurlarından birisi, model almadır. Head Start Programı’nda ebeveynleri, ücretli yardımcı ya da öğretmen rolünde görmek çok yaygındır. Proje, eğitime katılan ebeveynlere iş ve meslek edinme imkanları sağlamıştır. Head Start personelinin %30’u daha önce programa katılan ya da halen devam etmekte olan ebeveynlerden oluşmaktadır. Bu uygulamanın ailelere ekonomik destek sağlamasının yanısıra, ebeveynin programa katılımı gibi çok önemli bir gerekçesi daha vardır. Buradaki düşünce, ebeveyni çok yönlü destekleyerek, aynı zamanda çocuğun öğrenmesine yardım etme fikrinden kaynaklanmaktadır.
Örneğin, Head Start Merkezi’nde yemek zamanının çocuklarla konuşmak için bir fırsat olduğunu öğrenen ebeveynler, evde çocuklarıyla konuşarak bu davranışı model alacaklardır. Aynı şekilde Head Start öğretmeninden konuşurken çocuklarla göz kontağı kurma davranışını gözleyen ebeveyn, konuşma sırasında göz kontağının önemini anlayacaktır. Böylece, Head Start öğretmeni ebeveyne uygun davranışları kazanmasında model olur. Bu şekilde ebeveyninde çocuğa model olacağı düşünülür.
Ebeveynlerin katılımı aynı zamanda Head Start Merkezleri’nde iş sağlanarak gelir düzeyinin arttırılması anlamına da gelmektedir. Bir çok ebeveyn gönüllü otobüs şoförü, ahçı ya da ücretli yardımcı olarak görev almaktadır. Head Start Merkezleri aynı zamanda bu ebeveynlere mesleklerinde gelişme ve ilerleme imkanları da sağlamaktadır. Böylece ebeveynlerin gelir düzeyleri ve sorumlulukları ile birlikte kendilerine güvenleri de gelişmektedir.
Ebeveynlerin Head Start Programı’na katılımlarının bir başka yolu da, karar organı olan İdare Meclisidir. Her bir yerel Head Start Merkezi’nde Ana-Baba Komitesi vardır. Ana-Baba Komiteleri’nden temsilciler de, İdare Meclisi’ne katılmaktadır. İdare Meclisi hangi çocukların Head Start’a daha çok ihtiyacı vardır; merkezin yeri neresi olmalıdır; program bütçesinin geliştirilmesi ve idare edilmesi; şikayetlerin dinlenmesi gibi konularda karar yetkisine sahiptir. Bu şekilde ebeveynler kendilerini etkileyecek kararları verme sorumluluğunu üstlenmiş olurlar.
Ebeveynin programa katılımından doğan önemli kazançlardan biriside, ebeveynin eğitime karşı önceki bakış açısını değiştirmektir. Araştırmalara göre, çocuğun annesinin eğitime karşı tutumunun, çocuğun eğitime olan tutumunun belirlenmesinde çok önemli rol oynadığı gözlenmiştir.

d. Sosyal Hizmetler
Head Start Programı’nın bir parçası olan sosyal hizmetler, ailelere çeşitli alanlarda yardımcı olmak amacıyla kurulmuş kuruluşlardır. Bu kuruluşlarda çalışan personel, ailelere, ihtiyaçlarını nereden, nasıl karşılayacakları konusunda da bilgi verirler.

Personelin Eğitimi
Head Start Programı’na her düzeyden ve her alandan personel alınmaktadır. Çocuk Gelişimi Derneği, konunun uzmanı olan yada olmayan tüm çalışanlarına, üniversitelerde çocuk gelişimi alanında eğitim görmeleri veya erken çocukluk eğitimi ile ilgili kurslara katılmaları için fırsat tanımaktadır. Bu kurslardan veya üniversitelerden mezun olanlar sadece Head Start programlarında değil, aynı zamanda Gündüz Bakım evleri’nde ve çeşitli Okul Öncesi Eğitim Programları’nda da çalışmaktadır. Head Start’ın, Çocuk Gelişimi Derneği ile işbirliği ile 1983 yılından itibaren Çocuk Gelişim Programları’ndan mezun olanlar, Ev Ziyareti ve Bebek Bakımı Programları’nda da görev alabilmektedir.
Head Start Programı’nda gönüllü kişiler de personel olarak önemli görevler üstlenmektedir. Gönüllü kişilerin çoğunu üniversite öğrencileri, ev hanımları, Head Start çocuklarının ebeveynleri ve emekliler oluşturmaktadır. Gönüllüler, sınıf içi ve dışı etkinliklere yardım etmekte; çocukları sağlık merkezlerine muayeneye götürmekte; ebeveyn eğitimine yardımcı olarak görev almaktadırlar.

Engelli Çocuk Servisleri
Head Start’a kayıtlı çocukların %10’unu engelli çocuklar oluşturmaktadır. Sınıftaki engelli çocukların türleri; zihinsel engelli, işitme engelli, bedensel engelli, ciddi duygusal rahatsızlıkları olan çocuklar olarak tanımlanır. Bu çocuklar özel eğitime ve özel eğitimle ilgili servislere ihtiyaç duyarlar. Engelli çocuğa sahip olan anne-baba, bu konudaki yaklaşımlar ve süreçler konusunda personel tarafından destek almaktadır. Head Start aynı zamanda personel eğitimi, tedavi, çocuk istismarı ve ihmalini engelleme ile ilgili konularda da sosyal servis sağlar.

Head Start Programları
Head Start Projesi 1965 yılından bu yana düşük sosyo ekonomik düzeyden gelen ailelerin çocukları için çok geniş gelişim ve eğitim hizmeti vermektedir. Bu doğrultuda Head Start Program seçenekleri aşağıda verilmektedir:

a. Kurum Merkezli Head Start Programı
Kurum Merkezli Head Start Programı’nın genel amacı çocuğun sosyal, duygusal, zihinsel ve fiziksel yönden kapasitesini maksimum düzeye çıkarmaktadır. Bu amaca erişmek için de çeşitli uyarıcıların bulunduğu bir ortam hazırlanmış ve bu ortamda çocuğun deneyim kazanması ve bu deneyimler yoluyla ilerlenmesi gözlenmiştir.
Bu programın özel amaçları ise şu şekildedir;
· Yaratıcı düşünme becerisini geliştirme.
· Yaşantılar yolu ile problemlere çözüm yolu bulması için fırsatlar yaratma.
· Problemlere çözüm yolu buldukça güven kazanma.
· Olumlu benlik tasarımı ve sosyal yeterlilik kazanma.


b. Ev Merkezli Head Start Programı
Head Start, ebeveyni, çocuğun gelişimini etkileyen birinci faktör; evi ise çocuğun ilk uyarıcı ortamı olarak görmektedir. Ev Merkezli Programlarda, Kurum Merkezli Programlarda olduğu gibi beslenme, sağlık, psikolojik ve sosyal hizmetler vardır ve bu hizmetlerin bazıları beslenme ve sağlık gibi ailenin evine kadar ulaşmaktadır.
Ev Merkezli Programlarda da, çocuğun tüm gelişim alanlarında aileye yardım edilebilmektedir. Bu yardımda çocuğun kendine özgü gelişim özellikleri dikkate alınır ve gelişimini destekleyecek araç-gereç sağlanır. Evde oyuncak yapımı anne-babaya öğretilir. Eğitimci haftada bir veya gerekirse iki kez eve gider ve aileye çocuğun gelişimini desteklemek amacıyla geliştirilen çeşitli gelişim alanlarına yönelik etkinlikleri içeren kartlar bırakır.

c. Göçmen Aile Programları
Göçmen çocukların ikamet ettikleri yerlerde, onların gelişimlerini desteklemek amaçlı Eğitim Büroları kurulmuştur. Bu bürolar ile iletişim kurarak Göçmen Eğitim Kimliği ve İstihdam Programları oluşturulmuştur. Bu programların amacı; göçmen çocukların kimlik ve kayıtlarını tutmak; Göçmen Öğrenci Kayıt Transfer Sistemi ve yerel eğitim programları geliştirmek; Head Start veya Çocuk Bakımı Programları oluşturmaktır. Göçmen çocuklar sık sık yer değiştiren bir aile yapısına sahiptirler. Bazı durumlarda sadece bir hafta için okula kayıt olurlar. Kayıt oldukları yerlerde mümkün olduğunca çabuk bilgi alma zorunluluğu duyulur. Göçmen Öğrenci Kayıt Transfer Sistemi, ulusal bilgisayar iletişim ağı ile çocukların sağlık ve eğitimleri ile ilgili kayıtları tutma, depolama ve nakletme amacıyla tasarlanmıştır.

d. Erken Head Start Programı
Erken Head Start (Early Head Start), 1995 yılından itibaren, küçük yaş da bebeği olan düşük gelirli aileler ile hamile kadınlar için programlar sunan toplum kaynaklı federal bir kuruluştur. Hamilelik öncesi bakım ve sağlıklı hamileliğin desteklenmesi; küçük çocukların gelişiminin zenginleştirilmesi ve sağlıklı ailelerin topluma hazırlanması, bu kuruluşun görev alanları arasındadır. Erken Head Start, çocuk dünyaya gelmeden başlayan ve doğumdan üçüncü yılın sonuna kadar aileye hizmet sağlayan bir çocuk gelişimi programıdır.
Erken Head Start Programları, dört farklı alanda gelişimi hedeflemektedir. Bunlar;
· Çocuk Gelişimi: Sağlık, sosyal, duygusal, bilişsel ve dil gelişimini kapsar.
· Aile Gelişimi: anne-babalık ve çocuklarla iletişim; aile ortamı, aile sağlığı, aile katılımı ve ekonomik olarak kendi kendine yetme durumunu içerir.
· Personel Gelişimi: Profesyonel gelişim ve ailelerle iletişimi kapsar.
· Toplum Gelişimi: Çocuk bakımının kalitesinin arttırılması, topluluk katılımı ve küçük çocukları olan aileleri desteklemek için hizmetlerin birleştirilmesini içerir.
Erken Head Start Programları ailelere bir yada birden fazla seçenek sunmaktadır. Bunlar; Ev Merkezli Eğitim, Kurum Merkezli Eğitim, Ev Ziyaretleri ve Kurum Merkezli Eğitimin Birleştirildiği Karma Program. Bu programlardan faydalanabilmek için ailelerin gelirlerinin fakirlik sınırında ya da altında olması şarttır. Ayrıca program, %10 oranında engelli çocuklara ve ailelerine de katılım hakkı tanımaktadır.

Head Start Programı’nın Çerçevesi
Head Start Programı, belirli amaç ve hedefleri olan; çocukların bilişsel, sosyal, duygusal ve fiziksel yönden gelişimleri için gelişimsel olarak uygun sınıf içi ve sınıf dışı aktivitelerden oluşan; gelişimin tüm alanlarında çocukların ilerlemelerini izleyen ve değerlendiren bir programdır. Bu programın uygulanmasını desteklemek için, bir yönetim sistemi; etkililiğini saptamak için bir metot ve uygulanma aşamasında aileleri ve personeli eğitmek için yöntemler geliştirilmesi gereklidir. Head Start Programı, yapılandırılmış bir çerçeve programdır. Programı oluşturan günlük aktiviteler, geniş kapsamlı olup, grup içindeki çocukların ailelerini ve geldikleri kültürü yansıtır nitelikte olmalıdır. Ayrıca, çocuk merkezli, ailelerin rollerini açıklayıcı ve tanıtıcı, çocukların bilgi, beceri, kendine güvenlerini arttırıcı yönde planlanmalıdır.
Head Start Programları’nın, iyi dengelenmiş Çocuk Değerlendirme Sistemi bulunmalıdır. Bu değerlendirme sistemi, 8 farklı alandan oluşmaktadır. Bu alanların her birisi ise farklı konuları içermektedir. Bunlar aşağıdaki şekilde gruplanabilir;
· Dil Gelişimi : Dinleme ve Anlama, Konuşma ve İletişim
· Okuma-Yazma : Fonolojik Duyarlılık, Kitap Bilgisi, Okuma Kavramları, Erken Yazma ve Alfabe Bilgisi
· Matematik : Sayılar, Geometri, ?ekiller ve Ölçme
· Bilim : Bilimsel Beceriler ve Metotlar, Bilimsel Bilgi
· Yaratıcı Sanatlar : Müzik, Resim, Hareket, Drama
· Sosyal ve Duygusal Gelişim : İşbirliği, Sosyal Beceriler, Toplum ve Ailelerle ilgili Bilgi
· Öğrenme Yöntemleri : Girişimcilik ve Merak, Israrcılık, Problem Çözme
· Fiziksel Sağlık ve Gelişim : İnce Motor Beceriler, Kaba Motor Beceriler, Sağlık Durumu

Head Start Programı’nda Fiziksel Çevre
Fiziksel ortam, çocukların, öğretmenlerin, yöneticilerin ve ailelerin ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde düzenlenir. Programın amaçları, hedefleri, aileler ve İdare Meclisi’nin görüşlerinin yanı sıra, yerel şartlar, iklim ve bölgesel tercihler, Head Start Merkezi oluşturulurken ön planda tutulur. Eğitim materyallerinin uzun süreli kullanıma hizmet eden, maliyeti düşük ve sağlam olmalarına dikkat edilir. Head Start Okulları’nın temel özelliği, çocukların kendilerini evlerinde hissetmelerini sağlamaktır. O nedenle sınıfın tüm detayları, çocukların gözünden düşünülür ve gerçekleştirilir. Ayrıca aile katılımı düşünülerek ve çocukların gözlemlenmesine olanak sağlayacak şekilde sınıf büyüklükleri tespit edilmelidir.
Örnek Bir Head Start Okulu: St. Anthony Head Start
St. Anthony Head Start, New York’daki Head Start okullarından biridir. 250 öğrencisi olan bu kurum, genellikle İspanyol kökenli ailelerin çocuklarının gittikleri ve kilisenin desteklediği bir merkezdir. Okul, ikili öğretim yapmaktadır. Sabah grubu, saat 08.30’da gelip 11.30’da ayrılmakta; öğleden sonraki grup ise 12.00-17.30 arasında eğitim almaktadır. Okulda, 6 sınıf bulunmaktadır. Her bir sınıf, 15 çocuk ve 2 öğretmenden oluşmaktadır. Sınıfların fiziksel ortamı, çocukların ilgi, ihtiyaç ve öğrenme stilleri göz önünde bulundurularak hazırlanmış materyaller, araç-gereç ve malzemelerden oluşmaktadır. Fiziksel ortam incelendiğinde, sanat köşesi, masa oyunları köşesi, blok köşesi, kitaplık köşesi, kum masası, dramatik oyun köşesi, bilgisayar dikkati çeker. Sınıf ortamında, büyük ve küçük harflerin resimlerinin olduğu kartlar asılıdır. Ayrıca Alfabenin harflerinden oluşan bir halı yerde serilidir. 5 yaşındaki çocukların 13 harfi bilmeleri ve 0’dan 20’ye kadar saymaları gerekir. Sınıfın bir köşesinde, sınıf kurallarının asılı olduğu bir tablo vardır: Paylaşırız; Dinleriz ve Öğretmenlerimize Saygı Gösteririz…
St. Anthony Head Start’da öğle yemekleri dışarıdan gelir. Bu okul, öğrencilere ücretsiz hizmet veren bir kurumdur. Günlük planda hem çocuğun hem de öğretmenin yönlendireceği sosyal, bilişsel ve motor becerilerin kazanılmasına yönelik pek çok etkinlik vardır. Günlük Programı şu şekildedir:
08.30 Okula Geliş
08.35 Kahvaltı
09.00 Çember Zamanı
09.15 Bireysel Oyun
10.00 Acık Hava Oyunu
10.30 Hikaye Zamanı
10.45 Temizlik
11.00 Öğle Yemeği
11.30 Okuldan Ayrılış
Günlük programda uygulanan müzik etkinlikleri, şarkı söyleme, ritm ve hareket çalışmaları, çocukları, kendilerini ifade etmeleri için cesaretlendiren etkinliklerdir. Müziğin hareketlerle iç içe kullanılmasıyla, çocuklar, vücutlarını ve akıllarını işbirliği içinde kullanırlar.
St. Anthony Head Start’da, öğretmenler, sosyal hizmet uzmanları, hemşire, okuma-yazma öğretmeni, konuşma terapisti (İspanyolca ve İngilizce) bulunur. Ayrıca aile katılımı da son derece önemli bir program unsurudur. Ailelere sene başında verilen kitapta, bir yıllık toplantı planı ve uygulamalar yer almaktadır. Ailelere her pazartesi günü çocukla birlikte bir haber gazetesi gönderilir. Böylelikle anne-baba okulda çocuğun neler yaptığını öğrenebilmekte ve gazetede önerilen şekilde anne-baba-çocuk etkinlikleri yapılmaktadır. Gazetede ayrıca, etkili anne-baba ve çocuk ilişkisi için çeşitli yollar, çocuğun güvenliği veya sağlık ve beslenme köşesi gibi yazılarla birlikte eğlenceli yazılarda bulunmaktadır.
Öğrencilerin değerlendirilmesi dönem ortasında ve sonunda bilgisayarda yapılır; sonunda da rapor hazırlanır. Değerlendirme sürecinde çocuk bilgisayar başına oturur. Örneğin; bilgisayar programı çocuktan, “dikdörtgeni işaretlemesini” ya da “A harfini göstermesini” ister. Bu şekilde çocukların renkleri, şekilleri, harfleri ve sayıları ne derece de bilip bilmediği ölçülür. Bu süreçte çocuğa, olumlu yada olumsuz bir dönüt verilmez. Öğretmen, sadece izleyici pozisyonundadır.
Ayrıca öğretmenler, Gelişimsel Kayıt Defterleri ve Head Start Ulusal Raporlama Sistemi’ni kullanarak da değerlendirme yaparlar. Özellikle Gelişimsel Kayıt Defterlerini kullanarak çocukları her gün gözlemlemek ve bu gözlemleri kaydetmek mümkün olmaktadır.
Head Start Projesi çocuğu ve ailesini bir bütün olarak ele aldığından önemli başarılar elde edilmiş bir program olarak nitelendirilebilir. Ancak, burada projenin ekonomik kaynaklarının çok büyük olduğunu da vurgulamakta yarar vardır. ABD’de son dönemlerde hükümet bu projenin çok sağlıklı yürümediğini belirleyerek yeni standartlar geliştirme çabasına girmiştir. Bu kapsamda, yukarıda değerlendirme sürecinde belirtildiği gibi, özellikle de 4 yaşındaki çocukların bilgisayar başında çeşitli testlere tabi tutulmaları, son derece büyük problemleri de beraberinde getirmektedir. Ülkemizdeki erken çocukluk eğitimi ve gelişimi kapsamında Head Start benzeri uygulamalardan, Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında, Halk Eğitim Merkezlerinde, Ana-Çocuk Sağlığı Merkezlerinde, Aile Eğitim Kurumlarında ve Ev Merkezli Eğitim Çalışmaları’nda yararlanılabilir.


alıntı
 

Forum istatistikleri

Konular
18,892
Mesajlar
30,368
Kullanıcılar
27,851
Son üye
Mfbos
×