Neler yeni

Karakter Eğitimi Projesi

Meltem Hoca

Kayıtlı Üye
Katılım
19 Eyl 2011
Mesajlar
1,090
Beğeniler
4
#1
KARAKTER EĞİTİMİ

Eğitim; akademik çalışmaların ve başarının yanında, bir bütünsellik içinde çocukların ve gençlerin doğru değerlerle gelişmesini, büyümesini hedeflemelidir. Batı’da karakter eğitimi çocuklere küçük yaşlardan itibaren okullarda verilmektedir.
Anaokulu olarak çocuklarımızın yaşamlarında daha başarılı ve mutlu bireyler olmaları, toplum içinde iyi bir insan ve iyi bir vatandaş olarak yer alabilmeleri amacıyla karakter eğitimi çalışmaları yapılmakta. Fakat karakter eğitimini bir programını yaparak bir müfredatla, sistemle, bu müfredata eşlik eden etkinliklerle , aile katılımlarıyla, bu eğitimi destekleyen afişlerle,programın sonunda da karakter gecesi düzenleyerek uygulamayı planlamaktayız.
Karakter Eğitimi çalışmalarında amaç; çocuklerimize tüm sene boyunca etkinlikler yoluyla evrensel yaşam değerlerini öğretmektir. Bu doğrultuda her hafta sınıf ve belirlenen konular ile ilgili değişik etkinlikler etkinlikler yapacaklar. Resimler yaparak, şiir ve hikayeler yazarak ve de drama etkinliklerinde küçük roller alarak konuları özümsemeye başlayacaklar.

Neden Karakter Eğitimi?
Küreselleşen dünyamızda, kişisel dinamiklerin her gün daha da önem kazandığı yadsınamaz bir gerçektir. Kendisiyle barışık, mutlu, başarılı yaşamın sırrı sınav başarısından çok, etik değerlerin, duyguların, sağlıklı iletişimin anlaşılması ve uygulanmasıyla olasıdır. Kişilerin bunları gerçekleştirebilmesi için gerekenler öğretilebilir. Etik değerleri bilen ve bu değerlere sahip olan kişiler yaşamda başarı kazanmış kişilerdir. Ayrıca, etik değerleri bilmek ve onlara sahip olmak doğrudan sınav başarısını da olumlu etkiler. Karakter eğitimi programı diğer adıyla “Etik Değerler” programıdır.
Araştırmalar düşünceli, saygılı, güvenilir, adil, sorumlu, kısacası ‘iyi insan’ların yaşamda daha başarılı olduğunu göstermiştir.
Bu nedenle, etik değerlerin eğitimi, okullarda en az matematik ve Türkçe eğitimi kadar önemli ve gereklidir.
Etik değerleri önemsemeyen ve bu değerlere uymayan çocukların yetişkin olduklarında iş, aile ve sosyal yaşamlarının iyi gitmediği araştırmalar sonucu ortaya çıkmıştır. Kısacası etik değerlerin eğitimi yaşam boyu gereken bir eğitimdir.

Bu eğitim yukarıdaki açılardan ‘önleyici’ bir yaklaşım içinde olmayı, etik değerler açısından farkındalık yaratmayı amaçlar. İlişkiler çatışmaya dönüşmeden, eğitim ile çocuklara etik değerlerin öğretilmesi hedeflenmiştir. Odak noktamız etik değerlerin anlaşılması ve uygulanmasıdır.
Bu programın amacı ve felsefesi etik değerler yönünden farkındalık yaratmaktır. Etik değerler yönünden farkındalık; başarılı ve daha doyurucu bir yaşam için gerekli becerilere sahip olmaktır. Etik değerler okuryazarlığının, farkındalığının bu becerileri geliştireceği ve besleyeceği umulmaktadır.

Her Şeyden Önce Eşduyum
Eşduyum:
Kişilik eğitiminde bize en çok yardımcı olacak kavram ‘eşduyum’dur. Eşduyum (empati) kendimizi karşımızdakinin yerine koymak, karşımızdakini anlamak anlamını taşır.
Çocuklarımıza ve çocuklerimize evrensel değerleri öğretirken sık sık eşduyum kavramından faydalanabiliriz.
Kendimize nasıl davranılmasını arzu ediyorsak, diğerlerine öyle davranmamızın doğru olacağı açısı çocuklarımıza ve çocuklerimize vereceğimiz değerler eğitiminin hareket noktası olabilir.

Karakter Eğitiminin Ana Öğeleri
EVRENSEL TEMEL ETİK DEĞERLER karakterin altı temel taşını belirler. Bu özelliklere sahip kişiler güçlü kişilerdir.
GÜÇLÜ KİŞİLİĞİ OLAN BİR İNSAN:
GÜVENİLİRDİR:
Her açıdan dürüst davranır.
Doğru söyler.
İçtendir.
Yanlış yönlendirmez.
Hile yapmaz.
Diğer kişilere zarar vermez.
Güvene dayalı bir ilişkide önemli bilgileri karşısındakinden saklamaz.
Kopya çekmez. (Okulda ve işyerinde)
BAŞKALARINI DÜŞÜNÜR:
Duyarlı, merhametli, sevecendir.
Paylaşımcıdır.
Çevresindekilere kendisine davranılmasını istediği gibi davranır.
Başkalarına yardım eder.
Bencil değildir.
Acımasız ve kötü niyetli değildir.
Yardımcıdır.
Vefalıdır.
Gerçek dosttur.
SORUMLU DAVRANIR :
Sorumlu olmak:
Harekete geçmeden önce düşünür.
Hareketin tüm bu davranıştan etkilenecek kişiler üzerindeki olası sonuçlarını hesaba katar.
Uzun vadeyi düşünür.
Güvenilirdir.
Seçimlerinin sonuçları için sorumluluğu kabul eder.
Mazeret belirtmez, bahane bulmaz.
Kendi yanlışları için başkalarını suçlamaz.
Başkalarının başarısını kendisinin başarısı gibi üstlenmez.
Onu örnek alanlara iyi örnek olur.
SORUMLU DAVRANIR:
Mükemmelliği yakalamak:
Elindekilerin en iyisini yapar.
Gayret etmeyi sürdürür, ucunu bırakmaz, vazgeçmez.
Çalışkan, özenli ve gayretli olur.
ADİLDİR:
Herkese eşit, adaletli davranır.
Açık görüşlüdür.
Diğerlerinin ne söylediklerini ve duyumsadıklarını anlamaya çalışır.
Başkalarının hatalarından haksızca faydalanmaz.
Hakkından fazlasını almaz.
HERKESE SAYGI GÖSTERİR:
Kibar ve inceliklidir.
Herkesi meziyetleri ile değerlendirir.
Hoşgörülü, bireysel farklılıkları kabul edici ve takdir edicidir.
Aşağılamaz.
Herkese iyi davranır.
Başkalarını kötü niyetle kullanmaz veya yönlendirmez.
Sömürmez.
Bireylerin kendi yaşamları hakkında karar verme haklarına saygı gösterir.
İYİ VATANDAŞTIR:
Kurallara ve kanunlara uyar.
Görevini yapar.
Görevlilere görevlerini yerine getirmesinde saygı gösterir.
Bilgi alır.
Oy verir.
Komşularını, ailesini, toplumunu, ülkesini, işverenini, iş arkadaşlarını yani ilişkide olduğu herkesi korur.
Vergisini öder.
Topluma gönüllü hizmette bulunur.
Çevresini korur.
Doğal kaynakları korur.
Evrensel Etik Değerlere Bakma Açımız
Erdemli yaşama veya etik değerlere bakma açımız incelik, iyi niyet, ölçülülük, saygı, adalet, yüreklilik gibi kavramlardan oluşmaktadır.
Evrensel etik değerler, erdemli yaşam ve okulda bu yönde verilecek eğitimin temeli özel yaşama odaklanmaz.
Özel yaşam bireylerin dokunulmazlık alanı içindedir.
Önemli olan özel yaşamın veya bireysel davranış biçimlerinin toplumsal yaşama değme noktalarıdır.
Temel aldığımız erdemli yaşam anlayışı, kişilerin iyi niyet, incelik, saygı, sorumluluk, adalet gibi değerler çerçevesinde diğer kişilere zarar vermeden varolduğu sağlıklı bir yaşam biçimidir.
Yaşadığımız toplumda sıklıkla, çevresini rahatsız etmeyen, düşünceli, iyi niyetli, incelikleri olan bireylerin özel yaşamına odaklanıldığına, bireylerin ahlaki veya etik değerlerinin, kişiliklerinin haksızca yargılandığına tanık oluruz.
Oysa, daha sıklıkla birçok kişinin düşüncelilik, incelik ya da dürüstlükten uzak davrandığını farkederiz.
Bu kişilerin diğerlerine rahatsızlık veya zarar verdiğini, yanlış yönlendirmelerle başka kişilerin acı çekmesine neden olduklarını görürüz.
Bu kişilerin haklarından daha fazlasını almak için diğer kişileri suistimal ettiklerini gözlemleriz, gazetelerden okuruz, televizyonda izleriz.
Ancak bu kişiler etik değerleri yok sayarak bu tür davranışlarını sürdürürler.
Bu program, kişilerin özel yaşamlarına saygı göstererek, yukarıda değinilen türden sağlıksız değerlerin yerine gelebilecek sağlıklı değerlere odaklanmayı hedeflemiştir.

Derslerde Öğretilen Konu Başlıkları
Dürüstlük
Düşüncelilik
Saygı
Sevgi
Merhamet
Sorumluluk
Adalet
İyi Yurttaş Olmak
Erdemlilik
Verdiği Sözü Tutmak
Sadakat
Dostluk
Vefa
İlkeli Olmak
Çalışkanlık
Kibarlık
Zamanında Olmak
İyi Dinleyici Olmak
Hazırlıklı Olmak
Paylaşımcılık
Hoşgörü
Hedefleri Olmak
Yanında Olmak
Bu özelliklere sahip bir kişi özgüvenlidir. Son konumuz bu nedenle:
Özgüvenli Olmak’tır.


İlk Veli Mektubumuz

Değerli Velimiz;
Karakter Eğitimi Projemizin ilk yılı olan 2007-2008 Eğitim-Öğretim Yılında projemizi ilk etkinlik ve uygulamalarımızla başlatıyoruz. Amacı çocukların sosyal ve duygusal gelişimini desteklemek, çocuklara evrensel ve geleneksel insani değerleri kazandırmak olan projemiz kapsamında on altı temel konu vardır ve her ay farklı konular seçilerek sınıf içi ve ders dışı etkinliklerle işlenecektir.

Karakter Eğitimi Projesi kapsamındaki konular; Başarı, Sabır, Özsaygı - Saygı, Sorumluluk, Cesaret, İçdisiplin, Duyguları Tanıma ve Empati, Hoşgörü ve Duyarlılık, Dürüstlük, Vatanseverlik, İşbirliği, Liderlik, Yaratıcılık, Arkadaşlık, ve Adalettir.

2007-2008 Eğitim Öğretin Yılı Mayıs ayında Başarı ,Haziran ayında Sabır, konularını işleyeceğiz.

Konularımıza başlarken sizlere, o ayın Karakter Eğitimi konusunu seçmekteki amacımızı, özetle uygulamada yapacağımız etkinlikleri ve konu ile ilgili anne-baba-okul işbirliğini sağlama amaçlı bilgileri paylaşacağımız bir VELİ MEKTUBU göndereceğiz.

Karakter Eğitimi konularımızı işlerken her ayın başında öğretmenlerimiz Konferans Salonunda tüm çocuk ve öğretmenlere konuyu tanıtan bir sunum yapar. Karakter Eğitimi Panomuz konuya uygun olarak düzenlenir, ay boyunca panoda çocuklarımızın etkinlikler sürecinde yazılar, çizdikleri resimler,afişler,etkinlik resimleri,beyin fırtınamız vb. çalışmalar sergilenir.

Konularımız; yaş gruplarına uygun olarak hazırlanan etkinliklerimizin, her sınıfta ayda 4 kez etkinliklerle işlenerek uygulanır. Amaç çocukların etkinlikler sürecinde konuyu tanımlamasını, yaşamdaki önemini örneklerle incelemesini, konu hakkında düşünüp, tartışmasını, fikirlerini arkadaşları ve öğretmenleriyle paylaşmasını ve bu değeri içselleştirmesini-davranışlarında uygulamasını sağlamaktır.

Karakter Eğitimi Projesinin uygulanmasında ders içi ve ders dışı etkinliklerin hazırlanması, zümre Öğretmenlerine teslim edilmesi, Karakter Eğitimi panosunun düzenlenmesi ve koordinasyon okul idaresi ve zümre başkanları tarafından yapılmaktadır. Etkinliklerin sınıflarda işlenmesi grup öğretmenleri tarafından gerçekleştirilmektedir. Ders dışı etkinliklerde zümreler arasında işbirliği yapılmaktadır.

Çocuklerımıza, velilerimize, öğretmenlerimize sağlıklı, başarılı bir program dileriz.

Okul idaresi

Kaynakça: -Yavuzer – Okul Çağı Çocuğu
- Cüceloğlu – Başarıya Götüren Aile





KARAKTER EĞİTİMİ PROJESİ
1.AY

“ BAŞARI”
I. ETKİNLİK


Amaç: Çocukların başarI VE SORUMLULUK formu’ ndaki sorular hakkında düşünerek başarının hangi becerilerle ilgili olduğunu anlamalarını, sınıfta bu konuda öğretmen rehberliğinde bir başarı tanımına ulaşmalarını sağlamak ve başarı kavramı konusundaki farkındalıklarını arttırmak. ndaki sorular hakkında düşünerek başarının hangi becerilerle ilgili olduğunu anlamalarını, sınıfta bu konuda öğretmen rehberliğinde bir başarı tanımına ulaşmalarını sağlamak ve başarı kavramı konusundaki farkındalıklarını arttırmak.

Süre: 40 Dakika

Materyal: Tüm sınıfa yöneltilecek sorular için bir başarI VE SORUMLULUK formu.

SÜREÇ:
1- Çocuklara; Karakter Eğitimi Projesinin; çocuklerin olumlu davranışlar ve beceriler kazanması için yapılan bir çalışma olduğu bilgisi verilir. Bu yılın ilk konusunun çocuklerin yaşamında önemli bir konu olan BAŞARI konusu olduğu belirtilir. Ve şimdi bu konunun ilk çalışmasını yapacağız denilir.

2- Çocuklara ARI resmi gösterilir ve bu böceğin konumuzla ilgili özelliği nedir sorusu sınıfa yöneltilir. ( Çocuklerin ARI’nın çok çalışkan bu nedenle de BAŞARILI olduğu sonucuna varması için gerekirse ipuçları verilir, rehberlik edilir.)

3- Daha sonra başarI VE SORUMLULUK formu’ndaki önce 1.soru, tüm sorumluluklar söylendikten sonra 2.soru sınıfa yöneltilir ve gönüllü çocuklerden başlayarak sınıfta çoğunluğun katılımı sağlanmaya çalışılır.’ndaki önce 1.soru, tüm sorumluluklar söylendikten sonra 2.soru sınıfa yöneltilir ve gönüllü çocuklerden başlayarak sınıfta çoğunluğun katılımı sağlanmaya çalışılır.

4- Çocuklere “ Ve şimdi tüm bu bilgilerin ışığında başarının mükemmel bir tanımını yapmak istiyoruz, sizce BAŞARI nedir? Sorusu yöneltilir. Soruların cevaplanmasında söz alamayan çocuklerin katılımı sağlanır ve sınıfça öğretmenin yönlendirmesinde;

BAŞARI, SORUMLULUKLARIMIZI YERİNE GETİRMEKTİR !
tanımı oluşturulur.



“BaşarI VE SORUMLULUK”
1- Sizce evdeki ve okuldaki Sorumluluklarımız nelerdir? (Çocuklara rehberlik ederek, ipuçları vererek bulmalarını beklediğimiz sorumluluklar)

- Evde
Oyunum bitince Oyuncaklarımı toplamak.
Annemize-babamıza yardım etmek.
Yemeklerden önce ve sonra, tuvaletten sonra ellerimi yıkamak.
Yemeklerden sonra dişlerimi fırçalamak.
Dengeli ve yeterli beslenmek.
Sağlığımı korumak.
Mevsimlere göre giyinmek.
Evimizin eşyalarını korumak.
Büyüklerin sözlerini dinlemek.

- Okulda
Arkadaşlarımızla iyi geçinmek.
Oyuncakları ve sınıf eşyalarını paylaşarak kullanmak.
Okul eşyalarını korumak.
Kendi eşyalarımı korumak.
Ödevlerimi zamanında ve tam olarak yapmak.
Dersi dikkatli dinlemek.
Faaliyetler i- sınıf çalışmalarını zamanında ve tam olarak yapmak.
Öğretmenlerin sözünü dinlemek.

2- Sizce sorumluluklarımızı yerine getirmemizle BAŞARILI olmamız arasında bir
ilişki var mıdır?



KARAKTER EĞİTİMİ PROJESİ
2.AY

“SABIR “
ANASINIFI EV ETKİNLİĞİ
“SABIRLA PİŞİRDİK AFİYETLE YEDİK!“

Değerli Velimiz,
Çocukmizin SABIR konusundaki sınıf içi etkinliklerine ek olarak sabır konusundaki eğitimini sizinle de deneyimlemesi ve pekiştirmesini istedik.
Sizin, çocuğunuzla beraber zevkle yapabileceğinizi düşünerek belirlediğiniz üç alternatif yiyecekten birini çocuğunuza seçme şansı vererek kararlaştırmanızı rica ediyoruz. (Bu yiyecek; yarısını, örneğin 10 tanesini okula getirebileceğiniz,çocuğunuzun arkadaşlarıyla paylaşabileceği, kurabiye, tuzlu simit, puğaça, kağıtlı kek vb. hoşlanarak yiyebilecekleri tarzda bir yiyecek olmalıdır.
Bu yiyeceğin malzemelerini mümkünse çocuğunuzla birlikte listelemenizi ve satın almanızı daha sonra da yapım aşamasını planlamanızı öneriyoruz.
Yapım aşamasında çocuğunuzun yapabileceği tüm işleri sizin gözetiminizde yapmasını ve diğer işlerde de sizinle işbirliği yapmasını istiyoruz. Yiyeceğin pişme sürecinde de kontrolü birlikte yapmanızı öneriyoruz. Bu süreçte çocuğunuzla SABIR kavramı hakkında sohbet edebilirsiniz.
Sizden, Karakter Eğitimi Panomuzda sergilemek üzere; bu yiyeceğin yapım aşamasını fotoğraflamanızı, çocuğunuzun ve sizin izlenimlerinizi fotoğrafların yanına yazmanızı ve bir renkli kartona yapıştırmanızı rica ediyoruz. Çalışmanızı anlatan bir başlığı çocuğunuzla belirleyip yazabilirsiniz.
24 Aralık Pazartesi günü yiyeceklerin okula getirilmesini, en geç 27 Aralık Perşembe günü de fotoğraflı çalışmaların gönderilmesini rica ederiz.

İşbirliğiniz için TEŞEKKÜR EDERİZ…



KARAKTER EĞİTİMİ PROJESİ
3.AY
“ VATANDAŞLIK ”
Vatandaşlık Nedir?
Amaç: Çocuklerin vatandaşlığın tanımı ve iyi bir vatandaşın özellikleri konusundaki farkındalığını arttırmak.
Materyal: Her çocuk için bir “ İyi Vatandaş ! ”formu ve boya kalemleri.
Süreç:
• Çocuklere vatandaş kelimesinin onlara neleri hatırlattığı sorulur düşünmeleri istenir. Birkaç istekli çocuknin fikirleri dinlenir. Gerekirse düzeltmeler yapılır. Ve “vatandaş” kelimesinin tanımı verilir. Vatandaş; vatan toprakları üzerinde yaşayan insan demektir. Vatandaşlık tanımı, kimliği, kültürü, topluma ve toplumun kurallarına uyumu, kişinin sorumluluklarını yerine getirmesi ile de genişletilebilir, açıklaması yapılır.
• Çocuklere iyi bir vatandaş olmak için nasıl düşünmemiz ve nasıl davranmamız gerektiği sorulur, örnek verebilecekleri söylenir. Daha sonra onların söyledikleri ile de birleştirilerek iyi vatandaşın özellikleri okunur ve her bir madde öğretmen ile çocukler tarafından açıklanır, örneklendirilir..

İyi Bir Vatandaş Olmak İçin
• Okulunu, toplumunu ve dünyayı daha iyi bir yer haline getirmeye çalış.
• Çevrende olan olaylarda kendi sorumluluğunu üstlen.
• Toplum hizmetlerine katıl.
• Çevrenin korunmasına çalış.
• İyi bir komşu ol.
• İnsanlara nazik ve düşünceli davran.
• Evdeki, okuldaki ve toplumdaki kurallara uy.
-----------------
• Daha sonra çocuklere “ İyi Vatandaş !” formları dağıtılır ve iyi bir vatandaşın yapabileceği bir davranışın resmini ya da resimlerini (bir sayfayı bölerek birkaç resim çizebilirler) çizmeleri ve yanına açıklamaları öğretmen yazar.


Alıntıdır.
 

Forum istatistikleri

Konular
18,892
Mesajlar
30,368
Kullanıcılar
27,851
Son üye
Mfbos
×