2007 YALOVA SEMİNERİ
GRUBUMUZUN HAZIRLADIĞI MÜZİK ETKİNLİK PLANIMIZ
YAŞ GRUBU: 48-60 Ay
Amaçlar ve Kazanımlar
Sosyal Duygusal Alan
Amaç 1. Duygularını fark edebilme
Kazanımlar
4. Duygularını müzik, dans, drama, vb. yollarla ifade eder.
Amaç 5. Başkalarının duygularını fark edebilme
Kazanımlar
1. Başkalarının duygularını ifade eder
Dil Alanı
Amaç 1. Sesleri ayırt edebilme
Kazanımlar
4. Verilen sese benzer sesler çıkarır.
Amaç 2. Konuşurken sesini doğru kullanabilme
Kazanımlar
1. Nefesini doğru kullanır
Amaç 11. Estetik özellikler taşıyan ürünler oluşturabilme
Kazanımlar
6. Çeşitli sesleri kullanarak müzik oluşturur
Bilişsel Alan
Amaç 4. Algıladıklarını hatırlayabilme
Kazanımlar
9. Nesne, durum ya da olayı bir süre sonra yeniden ifade eder.
Yöntem ve Teknikler:
Uygulamalı çalışma
Materyaller:
— Yüz boyama için renkli kalemler
— Ayna
— “Kara Kedi” şarkısı
ÖĞRENME SÜRECİ
Öğretmen çocuklara ikili eş olmalarını söyler ve her gruba yüz boyama için birer kalem verir. “Şimdi bu kalemleri kullanarak birbirinizin yüzünü boyamanızı istiyorum. Öyle boyamalıyız ki kediye benzemeliyiz” der. Kedinin yüzünde farklı neler olduğu, neler çizilmesinin uygun olacağı ile ilgili sorular sorularak yönlendirme yapar. Boyama işleme bittikten sonra aynayla yüzlerine bakmalarını ister. Aşağıdaki yönergeleri kullanarak nefes çalışması yaptırır:
“Bizler minik kedileriz, bir evde yaşıyoruz. Şimdi karnımız çok aç. Ama bugün canımız sahibimizin verdiği sütü içmek istemiyor. Haydi yiyecek bir şeyler arayalım. Şöyle bahçede yavaş yavaş dolaşalım. Bir o tarafı koklayalım, bir bu tarafı koklayalım. Bir aşağıyı koklayalım bir yukarıyı koklayalım. Bir yiyecek kokusu alamadık, oflayalım, puflayalım. Şşşşşşt o da ne, bir tıkırtı duyuluyor. İşte orada bir fare var, haydi yakalayalım şu fareyi, koşalım, koşalım, koşalım, yavaşlayalım, yavaşlayalım, nefese nefese kaldık. Fareyi yakalayamadık. Oflayalım, puflayalım. Bir fareyi yakalayamadık. Açlığımız daha da arttı. Mmmm, şöyle etrafı derin bir nefes alalım, sanki güzel bir yiyecek mi kokuyor ne? Evet sahibimiz sütümüzü hazırlamış, haydi hemen içmeye başlayalım. Offf, yavaş olun çok sıcak, dilimiz yandı. Üff, üff, üff… Biraz bekleyelim, sütümüz soğudu artık içebiliriz. Ohh! Karnımız çok güzel doydu, süt içmek ne kadar da güzelmiş. Şimdi minderimize kıvrılıp mışıl mışıl/horul horul uyuyalım”
Çocuklar uykuya daldıktan sonra öğretmen “Hadi bakalım uyumak yok öyle, benim canım sıkılıyor, kalkın” diyerek uyandırır. Hem artık bu kadar uyumak yeter. Şu kedilerin sesini duymak istiyorum” der. Böylece ritim çalışmasına geçiş yapar. Aşağıdaki yönergelere uygun olarak çocukların ilgisine göre ritim çalışmasını sürdürür:
- Şimdi ben elimi çırpacağım. Elimi nasıl çırptığıma dikkat etmenizi ve el çırpma şeklime göre bir kere miyavlamanızı istiyorum (Şöyle: 1-2 , mi-yav örnek verir ve birkaç denemeden sonra devam edilir).
- Şimdi ben işaret ettiğim zaman söylediğim durumu düşünerek üç kez miyavlamanızı istiyorum. Yavru bir kedi gibi miyavlayalım, baba kedi, üzgün kedi, kızgın kedi, şaşkın kedi, gülen kedi,…vb. (öğretmen kediler miyavlarken elini çırpar).
- Bu kez iki kedi yan yana gelelim. Her iki kediye nasıl kediler gibi ses çıkarmaları gerektiğini söyleyeceğim (Her ikili gruba canlandıracakları özelliği söyler). Benim işaretime göre, gösterdiğim kedi grubu kendi rolüne uygun olarak ses çıkaracak (öğretmen sırasıyla bir-iki-üç parmağını gösterir ve sırasıyla işaret ettiği grubun ses çıkarması şeklinde çalışma yapılır).
Öğretmen daha sonra çocukların önceden öğrendikleri Kara Kedi şarkısını hatırlatır ve “birlikte bu şarkıyı bir kez daha söyleyelim” der. Grubun yarısını çocuklar yarısı kara kediler olarak ikiye ayırır. Sırasıyla kara kediler ve çocuklar şarkılarını söylerler:
Dolaştım bodrum kiler, bulamadım hiçbir av
Aç kaldı bizimkiler mırı mırı mır mır-nav!
Kirlidir ağzı yüzü, üstü başı pis mi pis – miyav!
Kovalım şu yüzsüsü, kara kedi mırnav pist! – miyav!
Olsaydım ben bir köpek, ısırırdım hav hav hav!
Üstüme varmayın pek, mırı mırı mır mır-nav!
Dolapta işin ne, kara kedi mırnav pist! – miyav!
Mutfakta bak işine kara kedi mırnav pist! – miyav!
Etkinlikle İlgili İpuçları
- “Kara Kedi” şarkısının çocuklarca biliniyor olması gerekir.
Etkinliğin Değerlendirilmesi
Etkinlik çocukların ilgisini çekti mi?
Çocuklar eğlendiler mi?
Verilen duygu durumunu farklı şekillerde ifade edebildiler mi?
Etkinlik farklı şekillerde, farklı zamanlarda tekrar ele alınabilir mi?
Öğretmen farklı bir şekilde etkinliğe katılabilir miydi?
Aile Katılımı
Etkinlik esnasında çocukların resimleri çekilir. Resimlerin altına o günkü etkinliğin içeriği yazılır ve ailelerin göreceği şekilde panoya asılır.
Önerilen Diğer Etkinlikler
Ritim ve hareket çalışmaları yapılabilir. Verilen ritme uygun kedinin adım atması, yalanması, avının üzerine zıplaması gibi yönergeler verilebilir.
GRUBUMUZUN HAZIRLADIĞI MÜZİK ETKİNLİK PLANIMIZ
YAŞ GRUBU: 48-60 Ay
Amaçlar ve Kazanımlar
Sosyal Duygusal Alan
Amaç 1. Duygularını fark edebilme
Kazanımlar
4. Duygularını müzik, dans, drama, vb. yollarla ifade eder.
Amaç 5. Başkalarının duygularını fark edebilme
Kazanımlar
1. Başkalarının duygularını ifade eder
Dil Alanı
Amaç 1. Sesleri ayırt edebilme
Kazanımlar
4. Verilen sese benzer sesler çıkarır.
Amaç 2. Konuşurken sesini doğru kullanabilme
Kazanımlar
1. Nefesini doğru kullanır
Amaç 11. Estetik özellikler taşıyan ürünler oluşturabilme
Kazanımlar
6. Çeşitli sesleri kullanarak müzik oluşturur
Bilişsel Alan
Amaç 4. Algıladıklarını hatırlayabilme
Kazanımlar
9. Nesne, durum ya da olayı bir süre sonra yeniden ifade eder.
Yöntem ve Teknikler:
Uygulamalı çalışma
Materyaller:
— Yüz boyama için renkli kalemler
— Ayna
— “Kara Kedi” şarkısı
ÖĞRENME SÜRECİ
Öğretmen çocuklara ikili eş olmalarını söyler ve her gruba yüz boyama için birer kalem verir. “Şimdi bu kalemleri kullanarak birbirinizin yüzünü boyamanızı istiyorum. Öyle boyamalıyız ki kediye benzemeliyiz” der. Kedinin yüzünde farklı neler olduğu, neler çizilmesinin uygun olacağı ile ilgili sorular sorularak yönlendirme yapar. Boyama işleme bittikten sonra aynayla yüzlerine bakmalarını ister. Aşağıdaki yönergeleri kullanarak nefes çalışması yaptırır:
“Bizler minik kedileriz, bir evde yaşıyoruz. Şimdi karnımız çok aç. Ama bugün canımız sahibimizin verdiği sütü içmek istemiyor. Haydi yiyecek bir şeyler arayalım. Şöyle bahçede yavaş yavaş dolaşalım. Bir o tarafı koklayalım, bir bu tarafı koklayalım. Bir aşağıyı koklayalım bir yukarıyı koklayalım. Bir yiyecek kokusu alamadık, oflayalım, puflayalım. Şşşşşşt o da ne, bir tıkırtı duyuluyor. İşte orada bir fare var, haydi yakalayalım şu fareyi, koşalım, koşalım, koşalım, yavaşlayalım, yavaşlayalım, nefese nefese kaldık. Fareyi yakalayamadık. Oflayalım, puflayalım. Bir fareyi yakalayamadık. Açlığımız daha da arttı. Mmmm, şöyle etrafı derin bir nefes alalım, sanki güzel bir yiyecek mi kokuyor ne? Evet sahibimiz sütümüzü hazırlamış, haydi hemen içmeye başlayalım. Offf, yavaş olun çok sıcak, dilimiz yandı. Üff, üff, üff… Biraz bekleyelim, sütümüz soğudu artık içebiliriz. Ohh! Karnımız çok güzel doydu, süt içmek ne kadar da güzelmiş. Şimdi minderimize kıvrılıp mışıl mışıl/horul horul uyuyalım”
Çocuklar uykuya daldıktan sonra öğretmen “Hadi bakalım uyumak yok öyle, benim canım sıkılıyor, kalkın” diyerek uyandırır. Hem artık bu kadar uyumak yeter. Şu kedilerin sesini duymak istiyorum” der. Böylece ritim çalışmasına geçiş yapar. Aşağıdaki yönergelere uygun olarak çocukların ilgisine göre ritim çalışmasını sürdürür:
- Şimdi ben elimi çırpacağım. Elimi nasıl çırptığıma dikkat etmenizi ve el çırpma şeklime göre bir kere miyavlamanızı istiyorum (Şöyle: 1-2 , mi-yav örnek verir ve birkaç denemeden sonra devam edilir).
- Şimdi ben işaret ettiğim zaman söylediğim durumu düşünerek üç kez miyavlamanızı istiyorum. Yavru bir kedi gibi miyavlayalım, baba kedi, üzgün kedi, kızgın kedi, şaşkın kedi, gülen kedi,…vb. (öğretmen kediler miyavlarken elini çırpar).
- Bu kez iki kedi yan yana gelelim. Her iki kediye nasıl kediler gibi ses çıkarmaları gerektiğini söyleyeceğim (Her ikili gruba canlandıracakları özelliği söyler). Benim işaretime göre, gösterdiğim kedi grubu kendi rolüne uygun olarak ses çıkaracak (öğretmen sırasıyla bir-iki-üç parmağını gösterir ve sırasıyla işaret ettiği grubun ses çıkarması şeklinde çalışma yapılır).
Öğretmen daha sonra çocukların önceden öğrendikleri Kara Kedi şarkısını hatırlatır ve “birlikte bu şarkıyı bir kez daha söyleyelim” der. Grubun yarısını çocuklar yarısı kara kediler olarak ikiye ayırır. Sırasıyla kara kediler ve çocuklar şarkılarını söylerler:
Dolaştım bodrum kiler, bulamadım hiçbir av
Aç kaldı bizimkiler mırı mırı mır mır-nav!
Kirlidir ağzı yüzü, üstü başı pis mi pis – miyav!
Kovalım şu yüzsüsü, kara kedi mırnav pist! – miyav!
Olsaydım ben bir köpek, ısırırdım hav hav hav!
Üstüme varmayın pek, mırı mırı mır mır-nav!
Dolapta işin ne, kara kedi mırnav pist! – miyav!
Mutfakta bak işine kara kedi mırnav pist! – miyav!
Etkinlikle İlgili İpuçları
- “Kara Kedi” şarkısının çocuklarca biliniyor olması gerekir.
Etkinliğin Değerlendirilmesi
Etkinlik çocukların ilgisini çekti mi?
Çocuklar eğlendiler mi?
Verilen duygu durumunu farklı şekillerde ifade edebildiler mi?
Etkinlik farklı şekillerde, farklı zamanlarda tekrar ele alınabilir mi?
Öğretmen farklı bir şekilde etkinliğe katılabilir miydi?
Aile Katılımı
Etkinlik esnasında çocukların resimleri çekilir. Resimlerin altına o günkü etkinliğin içeriği yazılır ve ailelerin göreceği şekilde panoya asılır.
Önerilen Diğer Etkinlikler
Ritim ve hareket çalışmaları yapılabilir. Verilen ritme uygun kedinin adım atması, yalanması, avının üzerine zıplaması gibi yönergeler verilebilir.