2007 YALAVO SEMİNERİ
TÜRKÇE ETKİNLİK PLANI
YAŞ GRUBU: 48-60 Ay TÜRKÇE
Amaçlar ve Kazanımlar
Sosyal Duygusal Alan
Amaç 2. Duygularını fark edebilme
Kazanımlar
1. Duygularını söyler
2. Duygularının nedenlerini açıklar
3. Duygularının sonuçların açıklar
4. Duygularını müzik, dans, drama, vb. yollarla ifade eder
Amaç 5. Başkalarının duygularını fark edebilme
Kazanımlar
1. Başkalarının duygularını ifade eder
2. Başkalarının duygularını paylaşır
Dil Alanı
Amaç 3. Türkçeyi doğru kullanabilme
Kazanımlar
1. Konuşmalarında söz dizimi kurallarını doğru olarak kullanır
2. Konuşmalarında temel dil bilgisi kurallarına uygun konuşur
Amaç 4. Kendini sözel olarak ifade edebilme
Kazanımlar
5. Söz almak için sırasını bekler
6. Duygu, düşünce ve hayallerini söyler
7. Üstlendiği role uygun konuşur
Bilişsel Alan
Amaç 18. Problem çözebilme
Kazanımlar
2.Probleme çeşitli çözüm yolları önerebilme
Yöntem ve Teknikler:
Soru-cevap
Grup tartışması
Uygulamalı çalışma
Materyaller:
—Kartona çizilmiş ve kesilmiş, arkası desteklenerek ayakta durması sağlanan yüz kısmı boş bırakılmış bir kedi maketi.
—Bir torba içinde plastik tabak, karton gibi malzemelerle hazırlanmış farklı yüz ifadelerinin yer aldığı dört değişik maske
—Renkli yün yumağı
Sözcükler ve Kavramlar
Üzgün, korkmuş, şaşkın, mutlu/neşeli
ÖĞRENME SÜRECİ
Öğretmen elinde kartondan yapılmış kedi ile çocukların karşısına geçer, kediyi ayakta duracak ve tüm çocuklar görecek şekilde yanına koyar. Elinde maskelerin içinde bulunduğu torba ve yün yumağı vardır. Çocukların soru sormalarını bekler. Eğer soru soran olmazsa öğretmen kedi gibi miyavlama sesi çıkararak dikkatlerini çeker. Bir süre kediyi incelemelerine izin verdikten sonra çocuklardan neden kedinin yüzü olmadığı sorusunun gelmesini bekler veya öğretmen kedinin ne hissettiğini anlayıp anlamadıklarını sorar. Çocukların cevaplarını değerlendirir.
Daha sonra elindeki yün yumağını çocuklardan birine atacağını, yün yumağını alan çocuğun elindeki torbada bulunan maskelerden birini alacağını söyler. İlk çocuğa yumağı atar ve torbadan bir maske seçmesini, kedinin yüzüne takmasını ister. Çocuk yerine geçtikten sonra yumağı başka bir arkadaşına atmasını ister. Yumak elinde olan çocuğa kedinin yüzünden ne anlam çıkardığını, bu kedinin ne hissediyor olabileceğini sorar. Bu şekilde soruya cevap veren çocuk yün yumağını kime atarsa öğretmen ona sorularını yöneltir ve cevaplarını pekiştirir.
Çalışma korku, şaşkınlık, kızgınlık ve mutluluk duygularını ifade eden maskelerin kedinin yüzüne takılması; kedinin bu duygularına neden olabilecek durumların neler olabileceğinin tartışılması şeklinde devam eder.
Tüm maskeler bittikten ve duygu durumları tartışıldıktan sonra; öğretmen tüm gruba kedinin yüzüne hangi maskeyi takarsa, o duyguyu ifade eden bir pozisyon almalarını söyler. Sırasıyla kedinin yüzüne maskeleri takar ve çocukların yüz veya vücutlarıyla kedinin duygusunu canlandırmalarını bekler. Çocuklardan birini kedinin yanına çağırır ve neden böyle hissettiğini arkadaşlarına söylemesini ister.
Öğretmen “bakalım bizim kedimizin başına bugün neler gelmiş, neler hissetmiş?” diyerek bir giriş yapar. Önce birlikte kediye bir isim bulunur. Daha sonra öğretmen “ ….adında bir kedi varmış. Günlerden bir gün….kedi yaşadığı evin penceresinde (bu arada üzgün maskeyi kedinin yüzüne takar) oturuyormuş. …kedi nasıl görünüyormuş…” şeklinde çocukları sözleriyle ve duruma uyun maskeleri takarak hikâye oluşturmaya yönlendirir. Çalışmanın sonunda oluşturulan hikâye yüksek sesle okunur. Çocuklarla birlikte en güzel yüz ifadesinin/duygunun hangisi olduğu kararlaştırılarak kedinin yüzüne takılır ve bir köşeye kaldırılır.
Etkinlikle İlgili İpuçları
Uygulama esnasında her çocuğun katılımı sağlanmalıdır.
Çocukların sayısı ve ilgisine göre duygular hakkında konuşma süresi ayarlanmalıdır.
İlgiye göre hikâye okunduktan sonra hikaye canlandırılabilir.
Etkinliğin Değerlendirilmesi
Etkinlik çocukların ilgisini çekti mi?
Çocuklar duyguları ifade eden yüz şekillerini ayırt edebildiler mi?
Çocukların tahminlerin duygu durumlarıyla tutarlı mıydı?
Verilen duygu durumunu farklı şekillerde ifade edebildiler mi?
Materyaller yeterli miydi?
Etkinlik farklı şekillerde, farklı zamanlarda tekrar ele alınabilir mi?
Aile Katılımı
Günün sonunda, ailelere aşağıdaki cümlelerdeki boşlukları doldurarak çocuklarıyla belli durumlarda hissedilen duygular hakkında konuşmaları önerilir.
.........................................çok üzülürüm.
…………………………..çok kızarım.
…………………………..çok korkarım.
…………………………..çok şaşırırım.
…………………………..çok mutlu olurum.
Çocuğum …………………………………………çok üzülür.
Çocuğum………………………………………….çok kızar.
Çocuğum …………………………………………çok korkar.
Çocuğum………………………………………….çok şaşırır.
Çocuğum …………………………………………çok mutlu olur.
Önerilen Diğer Etkinlikler
Çocukların farklı duyguları ifade şekillerinin fotoğrafı çekilerek daha sonra bu fotoğraflar üzerinde konuşulabilir.
Grubun özelliğine göre yalnızca bir veya iki duygu ele alınabilir.
Duygulara neden olan durumlar drama çalışmasında ele alınarak sonuçları tartışılabilir.
TÜRKÇE ETKİNLİK PLANI
YAŞ GRUBU: 48-60 Ay TÜRKÇE
Amaçlar ve Kazanımlar
Sosyal Duygusal Alan
Amaç 2. Duygularını fark edebilme
Kazanımlar
1. Duygularını söyler
2. Duygularının nedenlerini açıklar
3. Duygularının sonuçların açıklar
4. Duygularını müzik, dans, drama, vb. yollarla ifade eder
Amaç 5. Başkalarının duygularını fark edebilme
Kazanımlar
1. Başkalarının duygularını ifade eder
2. Başkalarının duygularını paylaşır
Dil Alanı
Amaç 3. Türkçeyi doğru kullanabilme
Kazanımlar
1. Konuşmalarında söz dizimi kurallarını doğru olarak kullanır
2. Konuşmalarında temel dil bilgisi kurallarına uygun konuşur
Amaç 4. Kendini sözel olarak ifade edebilme
Kazanımlar
5. Söz almak için sırasını bekler
6. Duygu, düşünce ve hayallerini söyler
7. Üstlendiği role uygun konuşur
Bilişsel Alan
Amaç 18. Problem çözebilme
Kazanımlar
2.Probleme çeşitli çözüm yolları önerebilme
Yöntem ve Teknikler:
Soru-cevap
Grup tartışması
Uygulamalı çalışma
Materyaller:
—Kartona çizilmiş ve kesilmiş, arkası desteklenerek ayakta durması sağlanan yüz kısmı boş bırakılmış bir kedi maketi.
—Bir torba içinde plastik tabak, karton gibi malzemelerle hazırlanmış farklı yüz ifadelerinin yer aldığı dört değişik maske
—Renkli yün yumağı
Sözcükler ve Kavramlar
Üzgün, korkmuş, şaşkın, mutlu/neşeli
ÖĞRENME SÜRECİ
Öğretmen elinde kartondan yapılmış kedi ile çocukların karşısına geçer, kediyi ayakta duracak ve tüm çocuklar görecek şekilde yanına koyar. Elinde maskelerin içinde bulunduğu torba ve yün yumağı vardır. Çocukların soru sormalarını bekler. Eğer soru soran olmazsa öğretmen kedi gibi miyavlama sesi çıkararak dikkatlerini çeker. Bir süre kediyi incelemelerine izin verdikten sonra çocuklardan neden kedinin yüzü olmadığı sorusunun gelmesini bekler veya öğretmen kedinin ne hissettiğini anlayıp anlamadıklarını sorar. Çocukların cevaplarını değerlendirir.
Daha sonra elindeki yün yumağını çocuklardan birine atacağını, yün yumağını alan çocuğun elindeki torbada bulunan maskelerden birini alacağını söyler. İlk çocuğa yumağı atar ve torbadan bir maske seçmesini, kedinin yüzüne takmasını ister. Çocuk yerine geçtikten sonra yumağı başka bir arkadaşına atmasını ister. Yumak elinde olan çocuğa kedinin yüzünden ne anlam çıkardığını, bu kedinin ne hissediyor olabileceğini sorar. Bu şekilde soruya cevap veren çocuk yün yumağını kime atarsa öğretmen ona sorularını yöneltir ve cevaplarını pekiştirir.
Çalışma korku, şaşkınlık, kızgınlık ve mutluluk duygularını ifade eden maskelerin kedinin yüzüne takılması; kedinin bu duygularına neden olabilecek durumların neler olabileceğinin tartışılması şeklinde devam eder.
Tüm maskeler bittikten ve duygu durumları tartışıldıktan sonra; öğretmen tüm gruba kedinin yüzüne hangi maskeyi takarsa, o duyguyu ifade eden bir pozisyon almalarını söyler. Sırasıyla kedinin yüzüne maskeleri takar ve çocukların yüz veya vücutlarıyla kedinin duygusunu canlandırmalarını bekler. Çocuklardan birini kedinin yanına çağırır ve neden böyle hissettiğini arkadaşlarına söylemesini ister.
Öğretmen “bakalım bizim kedimizin başına bugün neler gelmiş, neler hissetmiş?” diyerek bir giriş yapar. Önce birlikte kediye bir isim bulunur. Daha sonra öğretmen “ ….adında bir kedi varmış. Günlerden bir gün….kedi yaşadığı evin penceresinde (bu arada üzgün maskeyi kedinin yüzüne takar) oturuyormuş. …kedi nasıl görünüyormuş…” şeklinde çocukları sözleriyle ve duruma uyun maskeleri takarak hikâye oluşturmaya yönlendirir. Çalışmanın sonunda oluşturulan hikâye yüksek sesle okunur. Çocuklarla birlikte en güzel yüz ifadesinin/duygunun hangisi olduğu kararlaştırılarak kedinin yüzüne takılır ve bir köşeye kaldırılır.
Etkinlikle İlgili İpuçları
Uygulama esnasında her çocuğun katılımı sağlanmalıdır.
Çocukların sayısı ve ilgisine göre duygular hakkında konuşma süresi ayarlanmalıdır.
İlgiye göre hikâye okunduktan sonra hikaye canlandırılabilir.
Etkinliğin Değerlendirilmesi
Etkinlik çocukların ilgisini çekti mi?
Çocuklar duyguları ifade eden yüz şekillerini ayırt edebildiler mi?
Çocukların tahminlerin duygu durumlarıyla tutarlı mıydı?
Verilen duygu durumunu farklı şekillerde ifade edebildiler mi?
Materyaller yeterli miydi?
Etkinlik farklı şekillerde, farklı zamanlarda tekrar ele alınabilir mi?
Aile Katılımı
Günün sonunda, ailelere aşağıdaki cümlelerdeki boşlukları doldurarak çocuklarıyla belli durumlarda hissedilen duygular hakkında konuşmaları önerilir.
.........................................çok üzülürüm.
…………………………..çok kızarım.
…………………………..çok korkarım.
…………………………..çok şaşırırım.
…………………………..çok mutlu olurum.
Çocuğum …………………………………………çok üzülür.
Çocuğum………………………………………….çok kızar.
Çocuğum …………………………………………çok korkar.
Çocuğum………………………………………….çok şaşırır.
Çocuğum …………………………………………çok mutlu olur.
Önerilen Diğer Etkinlikler
Çocukların farklı duyguları ifade şekillerinin fotoğrafı çekilerek daha sonra bu fotoğraflar üzerinde konuşulabilir.
Grubun özelliğine göre yalnızca bir veya iki duygu ele alınabilir.
Duygulara neden olan durumlar drama çalışmasında ele alınarak sonuçları tartışılabilir.