Neler yeni

Aşırı Hareketli (HYPERACTİVE) Çocukların Özellikleri

Emel Hoca

Kayıtlı Üye
Katılım
13 Eki 2011
Mesajlar
2,986
Beğeniler
6
#1
AŞIRI HAREKETLİ (HYPERACTİVE) ÇOCUKLARIN ÖZELLİKLERİ



aşırı hareketlilik
hiperaktivite
hiperaktif
dikkat eksikliği
bozukluk
aşırı hareket



• Dikkat süreleri zayıf, kaba ve ince hareket becerileri kontrolsüzdür.
• Onlar, anlatılanları dinlemek, öğrendiklerini görmek için sıra ve açıklama beklemezler. Sıra beklemediklerinden, diğer çocuklar kızar.
• Heyecanlıdırlar. Bazılarının endişeleri vardır.
• Konuşmaları hızlıdır. Kelime ve düşünceleri birlikte koşturur. Anlamlı anlamsız devamlı konuşarak çevresini sinirlendirir.
• Sınırsız enerjileri vardır. Onları diğer çocuklardan ayıran en belirgin özelliklerinin arasında kavgacılık, karıştırıcılık davranışıdır. Bu yaşıtlarını sinirlendirir. Nasıl davranacakları tahmini yapılamaz.
• İsteklerin ifade edebilmek için işaret lisanı kullanırlar. Teşvik ve cesarete ihtiyaçları vardır.
• Bir iş üzerine yoğunlaşamazlar. Bu nedenle kuralları ve açıklamaları dinlemezler. İlgi süreleri çok kısadır.
• Sakin anlarında yetenekli ve bilgili görünürler.
• Hata yapma korkuları vardır. Hata yaptıklarını algılayarak pişmanlık duyarlar.
• Hata yaptıklarından kendilerini ‘’başarısız’’ olarak görürler.
• Büyüklerle iyi iletişim kurarlar. Onların etrafında dolaşarak, yardım etmek için çaba harcarlar.
• Sakinleşmeleri zordur.
• Birçok uzman, hyperactive çocukların algısal ve koordinasyon problemi olduğuna inanmaktadır. Bu durum; bu çocukların kafalarını duvara vurmalarına, diğer çocuklara çarpmış olabileceklerine veya düşmüş olabileceklerine bağlanmaktadır.


AŞIRI HAREKETLİ (HYPERACTİVE) ÇOCUKLARI İÇİN
NELER YAPILABİLİR?


• Okulda /evde aktif işlere yönlendirebilirler. Örneğin: Sandalyeleri yerine koyma, yerde bulunan eşyaları toplama, oyuncakları sınıflandırarak ayrı sepetlere koyma, toz alma gibi işler yaptırılması enerjini olumlu yönde harcamasını sağlar.
• Bu türden görevler ile bu çocuklar taşıtları ile işbirliği yapabilirler. Ancak; katı kurallar, bu çocukların amaçsız koşturmasına, kural dışına çıkmasına sebep olabilmektedir. Örneğin: Yapma, karıştırma, sus, çok konuştun, yerine otur, neden vurdun? Gibi onun ensesinin dibinde gezinmek yerine, doğru, istenilen davranışta bulunan çocukların davranışlarını ve yaptıklarını görerek:-Yerinize oturduğunuz için teşekkür ederim, halka olup bekleyen Ayşe, Hale, Mehmet…. beni çok mutlu etti, Gül, parmak kaldırdığın için arkadaşlarının hakkına saygı gösterdiğini görüyorum. Bu yüzden ilk konuşma hakkı senin olsun. Arkadaşının canı acımış. Çok üzülmüş. Seni de sinirli görüyorum. Seni çok heyecanlanmış görüyorum. Bu durumun giderilesi için neler yapabiliriz?’’ gibi konuşmalar ile onu anladığınızı ifade ederek, sınıf içinde olumlu davranışlar geliştirmesi ve beğenilmek, hata yapmamak için, istenilen davranışta bulunarak, kendisinin de övgü almak için çaba harcadığı gözlenmeye başlanır.
• Sakinleşmeleri, enerjilerinin bittiğinin görülmesi nadir durumlardandır. Sakin bir şekilde cevap vermek, onu sakinleştirir.
• İşini iyi şekilde yapabilmesi için yardım gerekebilir.
• Bu çocuklara yüksek enerji isteyen oyunlar oynatmak gereklidir.
• Aşırı hareketli çocuğa, bir iş verildiğinde tek tek söylenmeli, bitirmesi için ısrar ile teşvik edilmelidir.
• Dikkat süresini arttıracak oyunlar oynanması faydalı olmaktadır.
• Oyunda başlangıçta fazla talimat verilmemeli, zaman içinde talimat sayısı yavaş yavaş arttırılmalıdır. Örneğin: ‘’Emirlere uy’’ oyunu oynanarak; ‘’Şimdi beni dikkatle dinlemeni istiyorum. Konuşmam bittiğinde söylediklerimi sırası ile yapman için sana ‘’Başla’’ diyeceğim. Hazır mısın? Sandalyenden kalk, masanın etrafında bir gez dolaş, koşarak yerine otur. Başla.’’ Bütün bunlar yavaş yavaş tek tek söylenmeli, iki emirli cimle ile başlanmalı, başardıkça emir cümleleri çoğaltılmalıdır.
• Uygun mekan varsa, tuvalete geliş- gidişlerde bireysel olarak belirli bir mesafeyi koşarak gelip-gitmesi ve bu durumu görerek koşmak isteyen diğer çocuklara da ona verilen koşmanın yarısı verilerek enerji harcamasına yardım edilebilir.
• Tehlikeli olan durumları sıkça yaşadığı, kendine engel olamadığı için, kendisine hitaben değil, gurupta: -Muzlar gurubu dramayı birbirlerine çarpmadan tamamladılar. Onları kutlamalıyız. Böylece yaşanabilecek kazayı da önlemiş oldular. Şimdi tartışalım. Çarpsaydık/düşseydik/masadan atlasaydık/birbirimizi itseydik/ bloğu atsaydık vs.. neler olabilirdi? Gibi cümlelerle olabilecek tehlikeli durumlar tartışılır.
• Öykü/ masal/hikaye anlatılırken de bu çocuklar yerinde duramaz, kendilerinin dikkatleri kısa olduğu için çevrelerindeki farklı şeylerle ilgilenirler. Dolayısı ile arkadaşlarının da dikkatlerinin dağılmasına neden olurlar. Bu durumda kendisini uyarmak, kendisinin beklentisi olan dikkat çekmeyi başarması ve istediğinin olması anlamı taşıyacağından, istenilen şekilde dinlemeyi gerçekleştiren çocuklar üzerinde yoğunlaşarak, onları görmek, isimlerini söylemek onun yapması gereken doğru davranışı öğrenmesi ve övgüyü ne zaman alacağını, ne zaman dikkat çekebileceğini öğrenmesi ile sonuçlanacağından, sınıf içi hakimiyetinde öğretmen sakin, yorulmadan, gerginlik yaşamadan etkinliğini tamamlar.

O HALDE EĞİTİMDE YAPILAN YANLIŞLARI ÖZETLERSEK:

• Yaptığı yanlışlıklar karşısında sık sık uyarılması,
• Hikaye dinlerken nasıl durması gerektiğinin kızarak anlatılması,
• Sürekli öğretmenin yanında oturmasının istenmesi, (Bu durum diğer çocukların da çok istediği bir davranış biçimidir. Sınıftaki hyperactive çocuğu kontrol edeyim derken, sırf öğretmenin yanında oturmak için aşırı hareketli çocuğun yaptığı davranışları yapan çocuk sayısında artış olacağı unutulmamalıdır.
• Enerjisini harcaması için uygun ortamın sağlanmaması,
• Tenkit edilmesi, horlanması, küçük düşürücü sözler söylenmesi,
• Tehditler edilmesi. Örneğin: ………..yaparsan seni müdüre götürürüm, okuldan atarım. Oyuna almam. Sınıftan atarım. Vs…

Kısaca özetleyecek olursak, asıl amacı ilgi merkezi olmak olan, ancak yerinde durmakta güçlük çeken, elinden gelse düz duvara bile tırmanarak enerjiye sahip bu çocuklara kurallar: ‘’Dur, sus, yapma, gitme, vurma’’ ile değil, arkadaşlarının yapacağı olumlu, istendik davranışların övülmesi ile toplumsal kurallara uyma ve algısal gelişimin sağlanabileceği unutulmamalıdır.


1996

Emel ÖZDEMİR

Eğitimci Yazar
 
Katılım
27 Eki 2011
Mesajlar
1,733
Beğeniler
3
#2
oğlumda hiperaktif önceleri biz de bunalımdaydık psikiyatriye götürdük raporlu bir hiperaktif olduğunda daha da kötü oldum insan kendi çocuğuna toz konduramaz ya biraz da annelik içgüdüsü olsa gerek...:( doktor bizi özellikle yüzme sporuna yönlendirdi ama şartlarımız elvermediği için futbol da karar kıldık şimdi de futbolla yatıp kalkıyoruz hala onun yerine bir alternatif bulamadığımız için devam ediyor ama bu durumdan çok memnun değiliz
 

Emel Hoca

Kayıtlı Üye
Katılım
13 Eki 2011
Mesajlar
2,986
Beğeniler
6
#3
oğlumda hiperaktif önceleri biz de bunalımdaydık psikiyatriye götürdük raporlu bir hiperaktif olduğunda daha da kötü oldum insan kendi çocuğuna toz konduramaz ya biraz da annelik içgüdüsü olsa gerek...:( doktor bizi özellikle yüzme sporuna yönlendirdi ama şartlarımız elvermediği için futbol da karar kıldık şimdi de futbolla yatıp kalkıyoruz hala onun yerine bir alternatif bulamadığımız için devam ediyor ama bu durumdan çok memnun değiliz
Zerrin öğretmenim; yaş ilerledikçe değişim gösteriyorlar, hiç üzülmeyin. Bizim yakın arkadaşımızın oğlu da hiperaktifti. Anne- baba arasında da tutarsız eğitim anlayışı bulunuyordu. çocuk biri kızarken, diğerinin gülmesi karşısında neyin yanlış neyin doğru olduğunu kavramakta güçlük çekiyordu. Ankaya'ya pedagoga götürüyorlardı. Hem de o yıllarda bu alandaki doktorlar parmakla göserilecek kadar azdı. Bir gidişlerinde şu oları yaşamışlar:

Doktor anneyle babaya öğütler veriyor. Herşeye kızmayın, sabırlı olun vs.. çocuk bu arada muayenehanenin altını üstüne getirip, kitap, dolap, raf ne varsa kurcalıyor. telefon çalıyor, doktor telefona bakıyor, Tolga, telefonu kapatıyor. Doktor Tolgaya beş kardeşi yapıştırıyor.:dft010:
 
Katılım
27 Eki 2011
Mesajlar
1,733
Beğeniler
3
#4
:005::005::005:
vallahi güleyim mi ağlayayım mı bilemedim Emel öğretmenim biz de neler neler çekiyoruz bir bilseniz!!!!!:scorn::scorn::scorn:
 

Forum istatistikleri

Konular
18,892
Mesajlar
30,368
Kullanıcılar
27,851
Son üye
Mfbos
×