ETKİNLİK PLANI: EMEL ÖZDEMİR
19.11.2012
PLANLARIM, ÖĞRETMENLERİN YAPTIKLARI ÖZGÜN PLANLARA ÖRNEK OLMASI İÇİN HAZIRLANMAKTADIR.
HER HAKKI SAKLIDIR. HİÇ BİR YAYINEVİ TARAFINDAN PLANLARIMDAN ALINTI VE İZNİM OLMADAN BASIMI YAPILAMAZ.
Bu planın 24 Kasım öğretmenler günü haftası öncesinde ya da sonrasında uygulandığında çocukların ''SDA Kazanım 16: Toplumsal yaşamda bireylerin farklı rol ve görevleri olduğunu açıklar.'' kazanımına ulaşmalarında bütünlük sağlayacaktır.
ETKİNLİK ADI:ULAŞIM MESLEKLERİ
ETKİNLİK TÜRÜ: SANAT
Yaş Grubu (Ay) : 36-66 (BÜYÜK VE KÜÇÜK GRUP ETKİNLİĞİ)
KAZANIMLAR VE GÖSTERGELERİ
SDA Kazanım 10: Sorumluluklarını yerine getirir.
Göstergeleri:
Sorumluluk almaya istekli olduğunu gösterir.
Üstlendiği sorumluluğu yerine getirir.
Sorumluluklar yerine getirilmediğinde olası sonuçları söyler.
PMA Kazanım 4: Küçük kas kullanımı gerektiren hareketleri yapar.
Göstergeleri:
Nesneleri toplar.
Nesneleri yeni şekiller oluşturacak biçimde bir araya getirir.
Malzemeleri keser.
Malzemeleri yapıştırır.
Malzemeleri değişik şekillerde katlar.
Değişik malzemeler kullanarak resim yapar.
SDA Kazanım 14: Sanat eserlerinin değerini fark eder.
Göstergeleri:
Sanat eserlerinde gördüklerini ve işittiklerini söyler.
Sanat eserleri ile ilgili duygularını açıklar.
DA Kazanım 8: Dinledikleri/izlediklerini çeşitli yollarla ifade eder.
Göstergeleri:
Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorular sorar.
Dinledikleri/izledikleri ile ilgili sorulara cevap verir.
Dinledikleri/izlediklerini başkalarına anlatır.
Dinledikleri/izlediklerini resim yoluyla sergiler.
SDA Kazanım 16: Toplumsal yaşamda bireylerin farklı rol ve görevleri olduğunu açıklar.
Göstergeleri:
Toplumda farklı rol ve görevlere sahip kişiler olduğunu söyler.
SDA Kazanım 17: Başkalarıyla sorunlarını çözer.
Göstergeleri:
Başkaları ile sorunlarını onlarla konuşarak çözer.
Arkadaşlarıyla sorunlarını çözemediği zamanlarda yetişkinlerden yardım ister.
Gerekli zamanlarda uzlaşmacı davranır.
Sözcükler ve Kavramlar:
Ulaşım, taşıt araçları isimleri, ulaşım meslekleri isimleri
Uzak-Yakın
Materyaller:
Merkezlerdeki araç gereç ve oyuncaklar
ÖĞRENME SÜRECİ
Güne Başlama Zamanı
• Çocuklar okula gelmeden önce, sandalyeler arka arkaya, ikişer ikişer dizilerek otobüs oluşturulur. En öne yerleştirilen sandalye üzerine bir direksiyon konur.
• Okula gelen çocuklar, arkadaş ve öğretmenleri ile selamlaştıktan sonra evden getirdikleri ulaşım meslekleri resimlerini panoya asarlar.
• Bir yandan da günlük rutinlerini yaparlar. ( hava grafiğini işlerler. 'Bugün okula geldim', grafiğinde okula geldiğini belirtir. 'Okulun kaçıncı günü'',grafiğinde ilgili sayıyı işaretler. Kendine ait bir bitki besleme ya da farklı bir sorumluluğu varsa yerine getirir. 'Bugün hangi gündeyiz', haftanın günleri grafiğini işaretler.)
• Evden getirdikleri resimlerini astıkları pano önünde toplanmaları istenir.
Bir yerden bir başka yere gitmek için taşıt araçlarının kullanıldığı, bunları kullanan kişilerin mesleklerinin ne olabileceği konuşulur. Arabayı, treni, uçağı, vapuru kullanan kişilerin mesleklerinin adını panodaki resimlere bakarak görsel okuma yolu ile söylerler.
• Taşıt araçlarını kullanan kişilerle aynı alanda çalışan muavin, kondüktör, hostes gibi meslekleri söylerler.
• Görevlerini yaparken giydikleri giysi, kullandıkları araçlardan konuşulur. Meslekler merkezinde var olan giysileri giyerek merkezlerde oyun oynamaya yönlendirilirler.
KUKLA MERKEZİ: Köşeye yerleştirilen bu meslek grubundaki kuklalarla oynarlar.
BLOK MERKEZİ: Küçük tahta bloklar ve sandalyeleri çeşitli amaçlarda kullanırlar.
MASA OYUNCAKLARI MERKEZİ: Taşıt araçları, meslekler, parça-bütün oyuncakları ile oynayabilirler.
GEÇİCİ İLGİ MERKEZİ: Çeşitli taşıt araçları, bloklar vs ile istasyon, hava alanı, durak, otogar gibi merkezler oluşturulur.
• Sandalyeleri çeşitli taşıt araçları yaparak ve farklı roller alarak oynarlar.
SANAT MERKEZİ:
• Masaya şoför resmi bırakılır. Şoför resmini kopya eder, çeşitli teknikler kullanarak tamamlarlar.
• Kağıt katlama ile uçak örneği masaya bırakılır. Kâğıdı katlayarak uçak ve içine kaptan çalışabilirler.
• Kâğıdı katlayarak otomobil ve içine şoför yapabilecekleri örnekler verilir.
• Tren ve işaretçi mandala çalışmasını boyayabilirler.
• İstedikleri malzemeleri kullanarak özgün bir resim yapabilirler.
•
Uçak Projesi: Öğretmen büyük bir uçak çalışmak isteyen çocukları yanına alır. Uçağı nasıl çalışmak istedikleri ile ilgili ön konuşma yapar. Alınan önerilerden sonra çocukların da yardımı ile büyük bir uçak çizilir. Üç boyutlu bir uçağı oluşturabilmek için ne yapılması gerektiği sorulur. Çift kat olarak uçak kalıbını keserler. Kenarlarını nasıl yapıştırabilecekleri konusunda fikirleri alınır. Bir köşe hariç bütün kenarları yapıştırılır ya da tel zımba ile zımbalanır. Yapıştırılmayan köşeden içeriye gazete ya da o günkü etkinlikten artan kâğıt parçaları ya da hafif olması için naylon poşetler doldurulur. Uçağın pencerelerini ve yolcularını projede görev almayan diğer çocuklar yapar. Uçağı kullanan kişinin mesleği, yapım aşamalarında konuşulur. Uçağın nerede olabileceği tartışılır. “Havada” derlerse mobil yapılarak asılır. “Hava alanında” derlerse hava alanı projesi yapılır. Hava alanında çalışanları vs. kâğıda çizerek üç boyutlu yapabilirler.
Toplanma
• Toplanırlarken, kamyon şoförlerinin çevredeki eşyaları kamyona yükleyerek eşya taşımaları istenir. Çabuk olmaları, yoksa başka şoförlerin gelerek eşyaları yükleyebileceği söylenir. Toplama sonunda en fazla eşya toplayan kamyon şoförü oyunu kazanır.
Okula geldiklerinde hazır buldukları sandalyeden otobüsün içine ön kapıdan girerek sıra ile oturmaları istenir. Otobüse en son öğretmen biner. Yüzü yolculara dönük olarak şoförün yanında ayakta durur ve oyunun değerlendirmesine geçer.
DEĞERLENDİRME:
1.Otobüse nereden bindiniz?
2.Otobüse her zaman ön kapıdan mı binilir?
3.Kaçıncı koltukta oturuyorsun?
4.Oturduğun koltuğa ait numarayı not kağıdına yazıp sandalyenin arkasına yapıştırır mısın?
5.Oyunumuzda hangi merkezlerde oyunlar oynadınız?
6. Oyun sırasında sizi rahatsız eden bir durum oldu mu? Oluşmuş ise 7-8-9 numaralı sorular ile devam edilebilir.
7. Oyununuzda oluşan problemi çözmek için hangi yolu izlediniz?
8.Problem kime aitti?
9.Problemi çözmek için öncelikle birbirimizin duygularının ne olduğunu dinlemeliyiz. 'oyuncağı senin elinden çektiğim zaman ne hissettin', ''oyuncakla ben de oynamak istedim', bundan sonra ne yapbilir / nasıl davranabilir siniz?
10. Hangi sanat merkezi ilgini çekti?
11. Kaç etkinlik tamamladın?
12. Birden fazla etkinliği tamamlamayı nasıl başardın?
13. Sanat eserini yaptıktan sonra / yaparken neler hissettin?
14. Birbirimizi tokalaşarak kutlayalım. Grubumuz bugün çok iyi çalıştı. Bundan sonraki günler de böylesine eğlenebilmek için neler yapmalıyız?
***Bugün kendisine ait sorumkluluklarını unutan oldu mu?
***Sorumluluklarımızı unuttuğumuzda ne olabilir?
***Unutmaması için arkadaşınıza neler önerebilir siniz?
ÖNERİLEN DİĞER ETKİNLİKLER:
Öğretmen, A4 kâğıt büyüklüğünde kaptan, pilot, şoför resimleri bulur. Bunlar çocuk sayısı kadar çoğaltılır. Üç resimden kitapçık olacak biçimde zımbalar. Çocuklara tek tek bu resimleri gösterir. Resimler hakkındaki yorumlamalar alınır. Çocuklara, pastel boyalarını kullanarak resimleri boyayabilecekleri söylenir. Çocuklar boyama işlemini yaparken, öğretmen kitapçıklar için fon kartondan kapak hazırlar. Boyamasını bitiren çocukların kitapçıklarına kapaklar zımbalanır. Büyüyünce hangi mesleği olmak istiyorlarsa, kitabın kapağına o mesleği anlatan resim çizerler. Kitapçıklarına isim bulurlar. Buldukları isimler kitabın üzerine yazılır. Öğretmen, kitabımızın sadece meslekleri anlatan bir kitap olmadığını söyledikten sonra, üç resim üst üsteyken baş, gövde ve bacakları üç bölüm şeklinde keser. Sayfalar saydırılır. Farklı sayfaları açarak oluşan komik resimlere bakarlar. Kitapçık eve gönderilir.
“Mesleklerle İlgili Çalışmalar” etkinlik sayfası linki aşağıdadır.
https://www.okuloncesi.net/dosya/uploads/1f2d585f59dfbcae80bb9427deaa61c7.pdf
DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN NOKTALAR
* Grafiklerin çocuklar tarafından zamanında işlenip işlenmediğine bakılmalı,
* Çocukların problemleri durumunda gözlemci olunmalı, suçlu aramadan sadece duygularını anlayıp empati kurulabilecek 'neler hissettin' ve 2seni anlıyorum' mesajları verilmeli.
VELİ KATILIMI:
• Bugün, “Ulaşım Sağlayan Meslekler” i tanıyacağız. Belki de pilot olur, göklerde kuşlarla yarışırım. Arabayı, treni, uçağı, vapuru kim kullanır?
• Bunlara yardımcı olan muavin, kondüktör, hostes gibi mesleklerdeki insanlar neler yapar, ne giyer? Ne renk? Görevlerini yaparken kullandıkları araçlar neler?