Neler yeni

Çocuğu Okula Hazırlamaya Yönelik Etkinlikler

Katılım
13 Eki 2011
Mesajlar
994
Beğeniler
3
#1
Okula başlayacak çocuğa bu yeterlilikleri kazandırabilmek için yapılabilecek
etkinlikleri gelişim alanlarına göre şöyle gruplandırabiliriz.
 Duygusal Alan ile İlgili Etkinlikler
 Kendine güven, özgüven, özdenetim sağlamaya yönelik becerileri
geliştirecek etkinlikler.
 (Kendini tanımak, sevmek, olumlu düşünmek, iyimser olmak.)
 Kendi duygularını tanıma ve ifade etmeye yönelik becerileri geliştirecek
etkinlikler.
 Başkalarının duygularını anlama, empati kurma becerilerini geliştirecek
etkinlikler.
 Duygusal tepkilerini kontrol etme becerilerini geliştirmeye yönelik
etkinlikler. (Kızgınlık, öfke, ağlama, korku, utangaçlık, çekingenlik,
umutsuzluk vb.
Etkinlik: Ben şimdi ne yapacağım
Etkinlik duygusal gelişimde özdenetimi geliştirmek ve desteklemek amacıyla
uygulanabilir. Etkinliği kendi arkadaş gruplarınızla yaptıktan sonra yaş düzeylerine uygun
öykülerle erken çocukluk eğitimi alan gruplara uygulayınız.
Aşağıda bir problem durumu verilmiştir. Bu durumda siz olsaydınız ne yapardınız?
Çocuk cips yemekten çok hoşlanıyordu. Ailesi O’na cipsin zararlarını sürekli
anlatıyordu. Çocuk bunu anlamaya çalışıyordu. Ogün annesi çocuğu bakkala gönderdi
ekmek almasını ve artan parayı eksiksiz olarak getirmesini istedi. Çocuk bakkala gitti ekmek
aldı. Rafta duran cipslere baktı .Canı yemek istedi. Ben şimdi ne yapacağım? diye
düşünmeye başladı.
Sonunda
Çocuğun ne yaptığı hakkında tahminler yürütünüz.
Yapması gereken doğru davranışı tartışınız.
Neden yanlış yaptığını veya neden doğru davrandığını tartışınız.
Etkinlik: Özdenetimi araştıralım
Duygusal ve sosyal gelişim açısından önemli olan özdenetim hakkında araştırma
yapınız. Özdenetim nedir?
Özdenetim nasıl kazandırılabilir?
Ben özdenetim yapabiliyor muyum?
Özdenetim benim yaşantıma nasıl katkı sağlar?
Araştırma sonuçlarınızı çeşitli resim fotoğraf, öykü ve güzel sözlerle destekleyiniz.
Sınıfınızda sunarak arkadaşlarınızla paylaşınız
 Öz bakım Becerileri ile İlgili Etkinlikler
 Kendi işini yardımsız olarak yapma becerisi kazandırmaya yönelik
etkinlikler.
 Tuvalet, el-yüz temizliğini yardımsız yapma becerisi kazandırmaya
yönelik etkinlikler.
 Giysilerini yardımsız giyip çıkarma becerisi kazandırmaya yönelik
etkinlikler.
 Eşyalarını toplama becerisi kazandırmaya yönelik etkinlikler.
 Kendi sorumluluğunu üstlenme becerisi kazandırmaya yönelik
etkinlikler.

Etkinlik: Sınıfınızdan bir arkadaşınızı grubu yönlendirmek üzere seçiniz.
Beyin fırtınası yöntemi ile kazanmış olmanız gereken alışkanlıklarınızı tahtaya
yazınız. Alışkanlıklarınızın her birinin ne işe yaradığını yazınız.
Alışkanlıklarınızın her birinin kimin yararına olduğunu yazınız.

ÖRNEK:
ALIŞKANLIKLARIM NE İŞE YARAR BU
ALIŞKANILIĞIM KİMİN YARARINADIR?
TV i sınırlı izleme
Cep harçlığını planlı kullanma
Zararlı alışkanlıklardan uzak durma
Spor yapma
Düzenli diş fırçalama
Odayı düzenli tutma
Derslerini zamanında yapma
Aynı çalışmayı erken çocukluk eğitimi sırasında çalışacağınız gruplar için tekrar
ediniz.
5-6 Yaş çocuklarına hangi alışkanlıkları kazandırmalıyız sorusu için beyin fırtınası
yapınız. Ne işe yarayacağını ve kime fayda sağlayacağını belirleyiniz.
Uygulama anaokulunuzda mümkünse 6 yaş çocukları ile konu ile ilgili uygulama
yapınız.
Giysilerini yardımsız çıkarma, el yüz yıkama, diş fırçalama, yiyecekleri yıkamadan
yememe, abur cuburdan uzak durma vb. alışkanlıkların kendileri ve aileleri için yararları ile
ilgili öyküler oluşturarak uygulamanızı tamamlayınız.
 Sosyal Alan ile İlgili Etkinlikler
 Başkalarıyla iletişim kurmaya yönelik etkinlikler
 Toplumsal kurallara uymak ile ilgili etkinlikler, sosyal kurallar, nezaket
kuralları, saldırgan olmamak, saygılı olmak.)
 Yeni bir gruba adapte olma, bir grubun üyesi olmak ile ilgili etkinlikler.
 Paylaşma, yardımlaşma, iş birliği yapma etkinlikleri
 Sorumluluk almak, aldığı sorumluluğu yerine getirme ile ilgili etkinlikler.
 Sırasını beklemek, izin istemek vb.

Etkinlik: Toplumsal hayat içinde saygılı olma davranışı önemlidir ve erken yaşlarda
çocuklara kazandırılmalıdır. Sınıf içinde yapacağınız bu etkinlikle saygı kavramını ve
kendinizi, sınıfınızı değerlendirmiş olacaksınız.
Sınıf panonuza büyük boyutlarda bir karton yerleştiriniz. Kartonu ortadan ikiye
ayırınız. Bir tarafına “SAYGILI DAVRANDIM MUTLUYUM”.
Diğer tarafına “SAYGISIZLIK ETTİM ÜZGÜNÜM” yazınız.
Bir hafta boyunca arkadaşlarınızla olan ilişkilerinizi gözlemleyiniz.
Davranışlarınızla ilgili dürüst ve objektif değerlendirme yaparak ilgili bölümleri
doldurunuz.
Saygısız davranışlarınızı nasıl telafi edeceğiniz konusunda tartışınız ve uygun çözüm
yolları üretiniz.
Psiko- motor Alan ile İlgili Etkinlikler
 Büyük kas motor gelişimini destekleyici etkinlikler;
o Dengeli yürümek, koşmak
o Farklı hareketler yaparken beden dengesini korumak
 Koordineli hareket etme becerilerini geliştirici etkinlikler
o Engellerle karşılaştığında seri ve çabuk hareketler yapmak
o Vücut organları arasında koordinasyonu sağlamak
 El-Göz Koordinasyonu ve İnce Motor Beceriler ile İlgili Etkinlikler
 Nesneleri manipüle etmek (Bir kaptan diğerine aktarma, makas tutma
vb.).
 Düzgün kalem tutmak.
 Çizgileri birleştirmek.
 Çizgileri kopya etmek.
 Kesme, katlama vb. etkinlikler.
 Bilişsel ve Dil Alanı ile ilgili Etkinlikler
 Algı, dikkat, bellek ve hafıza, yaratıcılık, akıl yürütme, problem çözme
becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler.
 Matematik becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler.
o Nesne saymak, rakam tanımak.
o Basit düzeyde toplama ve çıkarma işlemleri yapmak.
o Renk, şekil vb kavramları öğrenmek.
o Gruplandırma, sınıflandırma, sıralama yapabilmek.
o Neden sonuç ilişkileri oluşturabilmek.
o Muhakeme yapabilmek

Etkinlik: Üzerinde değişik şekiller olan 10 çift kart hazırlayınız(Toplam yirmi
kart).Kart üzerindeki şekilleri inceleyiniz. Kartları belli bir sıraya göre ters çevirerek
yerleştiriniz. Oyuna kura çekerek bir arkadaşınızla başlayınız. Bir kart çevirip eşinin nerede
olduğunu hatırlamaya çalışınız. Yanılana kadar devam ediniz. Sonra sırayı diğer
arkadaşınıza veriniz.
Etkinlik: Bilişsel gelişim alanında sayı kavramı ile ilgili bir örnek. Verilen nesne
kadar sayı yandaki sütuna yazılmalıdır.
(Yönerge çocukların anlayacağı ve dikkat çekici bir şekilde verilmelidir. Sayı kartları
hazırlayınız. Çocukların uygun olan sayıyı kartlar içinden seçerek ilgili bölüme
yerleştirmesini isteyiniz. Sayı yazabilen çocuklar uygun sayıyı ilgili bölüme yazabilirler.)
Bilimsel düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler.
 Problemi tanımlamak.
 Hipotezler kurmak.
 Gözlem, deney, uygulama yapmak hipotezleri sınamak.
 Elde edilen verileri yorumlamak.
 Sonuçlar oluşturmak.
 Analiz-sentez yapabilmek.
 Tümevarım, tümden gelimsel düşünmek.
Etkinlik: Donmuş maddeler ısındıklarında yumuşar ve erirler.
Problem: Buz donmuş bir maddedir. Buz her zaman aynı hızda mı eriri?
Hipotezler: Buz her zaman aynı hızda erir.
Buz her zaman aynı hızda erimez.
Deney: İki kavanoz alınız. Birinin etrafını bezlerle sarınız. İki buz kalıbını
kavanozlara koyunuz Ağızlarını kapatınız. Sıcak bir odada bırakınız.
Tahmin yürütme: Bezle sarılı kavanozdaki buz daha çabuk erir.
Diğer kavanoz daha çabuk erir.
Sonuç: Kavanozları kontrol ediniz sonucu görünüz.
Neden –sonuç ilişkisi. Bezle sarılı kavanozdaki buz geç eridi; çünkü dışarıdaki ısı
bezden geç geçti.
Resim 1.9:Dil gelişimi etkinlikleri anlatma ve ifade etme becerilerini geliştirir.
 Dil Gelişimini desteklemeye yönelik etkinlikler
 Kelime hazinesini zenginleştirmek.
 Türkçeyi düzgün kullanmak.
 Kelimeleri doğru telaffuz etmek.
 Sesinin tonunu ve hızını ayarlamak.
 Aynı sesle başlayan biten kelimeler üretmek.
 Anlatma ve ifade etme becerilerini geliştirmek.
14
Etkinlik: Kelime Üretme Oyunu.
Sınıf içinde bir oyun grubu oluşturunuz.(Sınıf mevcudunuz az ise tüm öğrenciler
katılabilir)
Bir grup başkanı seçiniz. Başkanınızla birlikte bir harf belirleyiniz. Örnek: A harfi ile
başlayan kelimeler üretiniz. Örnek: Ayakkabı, armut vb. (kelime belirleyeceğiniz bir sürede
söylenmelidir.).Süre içinde söyleyemeyeni oyun dışına çıkarınız ve kazananı tebrik ediniz.
Aynı oyunu “A” harfi ile biten sözcükler için (Örnek: elma )“A” ile başlayan ve “A”
ile biten sözcükler için(Örnek: Ayna oynayabilirsiniz.)Bu etkinliği erken çocukluk eğitim
kurumlarında çalışacağınız gruplarda uygulayabilirsiniz.
Etkinlik: Doğaçlama
Sınıfınız beşer kişilik gruplar oluşturunuz. Küçük kartlara birer tane kelime
yazınız(Her öğrenciye bir kelime olacak şekilde kart sayısını belirleyebileceğiniz gibi grup
sayısına göre de belirleyebilirsiniz.).Sırası gelen öğrenci bir kart çekerek çıkan kelime
hakkında önceden hazırlık yapmadan konuşmalıdır. Her öğrenci için belirli bir süre veriniz
(En az bir dakika olabilir.). En etkili konuşan kişi ve grubu ödüllendiriniz.
Aynı çalışmayı okul öncesi gruplarda da uygulayabilirsiniz. Dikkat edilmesi gereken
nokta çocukların düzeyine uygun kelimelerin seçilmesidir. Okul öncesi dönemde çalışma
resimli kartlarla uygulanmalıdır.
ALINTI
 

Forum istatistikleri

Konular
18,892
Mesajlar
30,368
Kullanıcılar
27,851
Son üye
Mfbos
×