Neler yeni

Değerler Eğitimi ve Karakter Okulu Projesi

Meltem Hoca

Kayıtlı Üye
Katılım
19 Eyl 2011
Mesajlar
1,090
Beğeniler
4
#1
EĞİTİMDE DEĞERLER EĞİTİMİ-KARAKTER OKULU PROJESİ

İl Milli Eğitim Müdürlüğü ARGE Birimi tarafından hazırlanarak il genelinde tüm ilköğretim ve ortaöğretim kurumları ile özel okullarımızda 36313 sayılı ve 01.11.2010 tarihli valilik onayı ile uygulamaya konulmuştur.

Projenin konusu: Evrensel insani değerlerin, öğrenciler tarafından benimsenmesinin sağlanması.

Birey, ileriki dönemlerde kişiliğini, bakış açısını, davranışlarının yönünü belirleyecek, onun tanınmasında temel ölçütler olarak işlev görecek değerleri yaşarken kazanır. Bu yüzden bireyin belirli değerlerin farkına varması, yeni değerler üretmesi, benimsemesi ve kişiliğine mal ederek davranışları ile sergilemesi başlı başına bir eğitim sorunudur. Buna kısaca değerler eğitimi denilmektedir.Erken çocukluk döneminde değerlerin kazandırılması çok önemlidir. Bunu kazandıracak birim ise, ailedir. Ancak, çocuğun anne-babasının yanında geçirdiği sürenin gittikçe azalması, boşanma olaylarının toplumda yüksek oluşu, yoksulluk gibi belli başlı toplumsal nedenler ailenin değerler eğitiminde yetersiz kalmasına yol açmıştır. Bu yetersizlik sonucu toplumsal sorunlar, gençler arası suç ve şiddet olayları, bağımlılık yapan maddelerin kullanımı artmış olup toplumda erozyon meydana gelmiştir. Bu nedenle değer eğitimi, eğitimin önemli hedefleri arasında yer almalıdır.




Değer eğitimi; ahlâki, kültürel, ruhsal, toplumsal ve bireysel alana ilişkin uygun duyarlılık geliştirmeyi ve bunları içselleştirmeyi içerir. Toplumsal ve insani değerler insan yaşamının en önemli yanını oluşturur. Sevgi, cesaret, dostluk, yardımlaşma, temizlik, saygı, doğruluk, nezaket ve benzerleri önem verilen toplumsal değerlerdir.

Değer eğitimimizin hedefi, değerler oluşturmak ve değerlerini davranış haline getiren bireyler yetiştirmek. Değerler anlatmakla veya tanımlamakla elde edilemezler. Doğrudan yaşanmalı, içselleştirilmeli ve onlara ilişkin duygularla verilmelidir. Değerler yaşanılarak bir kimlik kişilik boyutu haline gelir. Değer eğitiminin ön koşulu ise, çocuğa özgür iradesini kullanacak ortam hazırlamaktır. Dayatma, baskı ve koşullandırma ile yapılan eğitim çocuğun kendinden çok başkalarının isteklerini gerçekleştirme işlevine sahip olur.

Ülkemizde değerler eğitimi değişik evrelerden geçmiştir. Değerler eğitimi kimi zaman ayrı bir ders olarak okutulmuş, kimi zaman da diğer derslerin içerisinde öğrencilere verilmeye çalışılmıştır. Değerler eğitiminin ayrı bir ders olarak verildiği dönemde, musahibat-ı ahlakiye adı altında bir ders okutulmuştur. Günümüzde ise değerler eğitimi, diğer derslerin konuları içerisinde verilmeye çalışılmaktadır. Bu durum etkili bir değerler eğitimi verilebilmesi için her şeyden önce tesadüfî olmayan, planlı bir eğitim anlayışına duyulan ihtiyacı ortaya çıkartmaktadır.

Ders kitaplarında yer alan, adil olma, aile birliğine önem verme, bağımsızlık ve özgür düşünebilme, barış, iyimserlik, duyarlı olma, dürüstlük, estetik duyguların geliştirilmesi, hoşgörü, misafirperverlik, saygı, sevgi, sorumluluk, temizlik, vatanseverlik gibi birçok değerin okullarda yapılacak olan etkinlikler ve uygulamalarla hayata geçirilmesi davranışa dönüştürülmesi önemlidir.

Projenin amacı:

Kahramanmaraş ili ilköğretim ve ortaöğretim öğrencilerine “Milli, Evrensel ve Etik Değerler Bilincini“ ve "İnsan Hakları ve Demokrasi” kültürünü kazandırmak.

Sağlıklı kişiliğin temel taşlarını oluşturan toplumsal ve evrensel değerlerin kazanılmasını sağlamak. Öğrencileri toplumsal ve evrensel değerlerle donanmış ve bu değerlerle yaşamayı yaşam biçimi haline getirmiş bireyler olarak yetiştirmek. Çeşitli programlar aracılığı ile öğrencilere temel insani özellikleri kazandırma, değerlere karşı duyarlılık oluşturma ve onları davranışa dönüştürme konusunda öğrencilere yardımcı olmak.

Projenin hedefleri;

· Toplum tarafından kabul gören değerleri uygun okul ortamı oluşturarak geliştirmek ve pekiştirmek.

· Öğrencilerin sorumluluk duygularını geliştirmek.

· Akademik bilgi ve gerçek hayatta rehberlik edecek ahlaki değerlerle donatılmış öğrenciler yetiştirmek.

· Öğrencilerin iç motivasyonlarını geliştirmek.

· İletişim becerileri yüksek bireyler yetiştirebilmek.

· Öğrencilerin kendini tanıması, yeteneklerini keşfetmesi, bu yeteneklerini hayatında doğru ve faydalı bir şekilde kullanmasını sağlamak.

· Öğrencilerin, vatandaşlık kurallarını ve vatandaşlığın ne demek olduğunu öğrenmelerini sağlamak

· “Ahlak temelli disiplin” kavramını yerleştirmek.

· “Yenilenmeyen insan yenilmeye mahkûmdur” ilkesinden yola çıkarak, eğitimdeki yenilikleri öğrencilere tanıtmak.

· Öğrencilere temel insanî değer ve erdemleri kazandırma, değerlere karşı duyarlılık oluşturma ve onları davranışa dönüştürme konusunda yardımcı olmak.

· İlköğretim ve Orta öğretim Programındaki insan hakları ve demokrasi kazanımlarının etkililiğini artırmak,

· İnsan haklarının özünü oluşturan “özgürlük, eşitlik, hoşgörü, barış, dürüstlük ve doğruluk” gibi temel insani değerlerle beraber iyi niyet, incelik, saygı,

sadakat, vefa, ölçülülük, yüreklilik, sorumluluk ve adalet gibi etik değerler bilinci geliştirmek,

· Kendi hak ve özgürlüklerinin farkında olmakla birlikte başkalarının haklarına da saygı gösteren; içinde bulunduğu topluma karşı görev ve sorumlulukları

olduğunu bilen ve kurallara uyan bireyler yetiştirmek,

· Farklı görüş, düşünce, inanç, anlayış ve kültürel değerlere hoşgörü ile bakabilen bireyler yetiştirmek,

· Faklılıklara saygıyı güçlendirerek okul ortamını daha uzlaşmacı ve şiddetten uzak bir konuma getirmek,

· Öğrencilerin kendi potansiyellerini keşfetmelerini ve geliştirmelerine olanak sağlayıcı okul ortamı oluşturmak,

· Öğrencilerin her şeyi olduğu gibi kabul eden değil araştırmacı ve sorgulayıcı bir özellik kazanmalarını sağlamak,

· Düşüncelerini rahatça ifade edebilen, yapılan eleştirilere açık olan ve başkalarıyla işbirliği yapabilen bireyler yetiştirmek,

İnsanlığı ilgilendiren sorunlara ve çevresine duyarlı, vatanını ve milletini seven dürüst bireyler yetiştirmek

Projenin kapsamı:

K.Maraş Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı tüm İlköğretim ve Ortaöğretim kurumları ile özel okulları kapsar. Proje birbirini içermektedir tamamlayan hem Sınıf içi etkinlikleri hem okulun tümü için etkinlikler hem de Aileye yönelik etkinlikleri.



_Kahramanmaraş Milli Eğitim Müdürlüğü' nden alınmıştır. Teşekkürler._
 

Forum istatistikleri

Konular
18,892
Mesajlar
30,368
Kullanıcılar
27,851
Son üye
Mfbos
×